95.000 skolebørn cyklede om kap

I fjorten dage i september har over 95.000 elever i danske skoler cyklet om kap i Cyklistforbundets årlige kampagne, Alle Børn Cykler. Én klasse i Jylland var ekstra dygtige og heldige, de vandt nemlig hovedpræmien, som er cykler til hele klassen.

For en 5. klasse i Nim Skole mellem Brædstrup og Horsens blev fredagen pludselig ekstra fantastisk. De blev nemlig overrasket af Cyklistforbundet, der fortalte, at de havde vundet hovedkonkurrencen i Alle Børn Cykler 2024. De var én klasse ud af mange, der kørte med. Der deltog i år 95.280 elever fra 4.560 klasser.

Cyklen giver frihed til børn. De bliver uafhængige af, at deres forældre skal transportere dem til skole og til sport og andre fritidsaktiviteter. Og vi ved, at børn, der cykler til skole, møder mere friske frem og mere undervisningsparate. Så jeg er rigtig glad for, at op mod 100.000 elever har haft den gode oplevelse.Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag

Kampagnen sætter fokus på cykling i skolerne, men eleverne dyster også om en masse præmier, og hvert år vinder én klasse hovedpræmien. Og børnene cykler ikke bare. Som en del af kampagnen giver mange af eleverne sammen med deres forældre også deres cykel et servicetjek. Hele 29.497 cykler er i år blevet tjekket og kontrolleret for blandt andet lys og reflekser.

Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag siger om årets Alle Børn Cykler:

”Cyklen giver frihed til børn. De bliver uafhængige af, at deres forældre skal transportere dem til skole og til sport og andre fritidsaktiviteter. Og vi ved, at børn, der cykler til skole, møder mere friske frem og mere undervisningsparate. Så jeg er rigtig glad for, at op mod 100.000 elever har haft den gode oplevelse.”

De 17 elever i 5.A på Nim Skole skal ikke tænke på cykeltjek til deres splinternye cykler, der er sponsoreret af den danske cykelproducent, HF Christiansen. Det samme gælder læreren, Nina Christoffersen, der også har vundet en cykel. Jo flere dage, eleverne i en klasse cykler i den to uger lange kampagne, desto større er chancen for at vinde hovedpræmien. 5.A cyklede samlet hele 175 dage under kampagnen.

Formålet med Alle Børn Cykler er at give børn gode oplevelser med at cykle og inspirere dem til at tage cyklen med sig som hverdagens transportmiddel videre i livet. Baggrunden er desværre, at færre og færre børn cykler.

”Det er virkelig en ærgerlig udvikling i cykellandet Danmark. Vores kampagne, Alle Børn Cykler, handler netop om at få flere børn op på cyklen, så de kan opleve, hvor godt det er at cykle, og forhåbentlig cykler resten af livet,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

For mange børn er inaktive

Alle Børn Cykler er gratis for klasserne at deltage i, fordi Novo Nordisk Danmark støtter kampagnen

“Det er fantastisk igen i år at være med til at skabe cykelglæde og få børnene ud at cykle. Daglig cykling til og fra skole fremmer sundheden, og sunde vaner etableret i barndommen forebygger sygdom på længere sigt. Derfor støtter vi kampagnen. Vi skal have vendt udviklingen, så flere børn cykler til skole – hver dag. De gode og sunde vaner skabes i barndommen og varer ved livet igennem,” siger Jeppe Theisen, landechef for Novo Nordisk Danmark.

Lærerne får med kampagnen adgang til undervisningsmaterialer, der med cyklen og cykling i centrum kan inddrages i den faglige undervisning i dansk, matematik, biologi og andre fag.

Læs mere om Cyklistforbundets kampagne på alleboerncykler.dk

Læs også

29. maj 2024

Alle Børn Cykler er en del af cykelkulturen

På Taastrup Realskole har cykling høj prioritet, og eleverne glæder sig hvert år til at være med i Cyklistforbundets gratis skolekampagne, Alle Børn Cykler.

Lær dit barn at cykle til skole

Den daglige cykeltur er kilde til oplevelser, frihed og sundhed. Få vores fem råd til at lære dit barn at cykle sikkert til skole.

Læs guiden

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.