Skolen, hvor eleverne cykler verden rundt
På Ejerslykkeskolen i Odense springer eleverne på cyklen, når de skal i skoven, besøge virksomheder eller i teatret. Det gør det let for skolen at opfylde kravet om bevægelse i skoletiden. Friheden til at komme ud er dog den primære årsag til, at skolen inddrager cyklen i undervisningen.
Skrevet af Henrik Stanek til magasinet CYKLISTER forår 2021.
Foto: Jens Hasse.
Når vejrudsigten byder på solskin, kan lærere og pædagoger på Ejerslykkeskolen hurtigt rykke undervisningen ud i skoven eller ned til en sø. Også selv om skolen ligger inde i Odense. De skriver blot hjem til forældrene, at i morgen skal eleverne have cykler med i skole.
- Det giver frihed til at komme ud, når vi ikke skal bestille en bus i god tid i forvejen. Eleverne ved, at vi springer på cyklen, når vi skal ud af huset, fortæller pædagog Søren Fink fra cykeludvalget.
- I 3. klasse cykler eleverne ud til naturoplevelser på Stige Ø. Det er otte kilometer hver vej, og de store elever har cyklet til Kerteminde. Det er to gange 30 kilometer. Ellers cykler vi mange småture. Når vi skal i teateret, cykler vi derind, siger Søren Fink.
Cyklen giver lærerne hele Odense som undervisningsrum, fremhæver skoleleder Jan Beck-Larsen.
- Vi tænker ikke cyklen ind i undervisningen. Cyklen er et redskab til at lave god undervisning med, fordi lærerne ikke er bundet til klasseværelset. Cyklen gør os mobile, så lærerne skal ikke løse et logistikhelvede for at komme ud af huset, siger han.
Skolen indretter skemaet, så det er muligt at cykle.
- Vi har en dag om ugen, hvor eleverne fordyber sig i et fag. I idræt kan de cykle til universitetet, som har andre faciliteter end hos os, og i naturfag kan de cykle i skoven eller til vandet. Vi er også naturskole, selv om vi ligger inde i byen. Cyklen er et redskab til at gøre skolen sjovere og mere spændende for eleverne, siger Jan Beck-Larsen.