Alle Børn Cykler er en del af cykelkulturen

På Taastrup Realskole har cykling høj prioritet, og eleverne glæder sig hvert år til at være med i Alle Børn Cykler.

Af Maja Plesner

Der er trængsel i cykelstativerne uden for Taastrup Realskole. Så meget, at det kan være svært at finde en plads til sin cykel, hvis man kommer, når skoledagen er startet.

Det er der en grund til. I årevis har skolen arbejdet bevidst på at få eleverne til at cykle mere. Cykling indgår i undervisningen, der er løbende konkurrencer, som involverer cykling, og hvert år deltager så godt som alle klasser i Alle Børn Cykler. Alt sammen har været med til at fremme en regulær cykelkultur på skolen.

”Der er bare så mange fordele ved, at eleverne cykler,” siger skoleleder Kennet Hallgren og remser op:
”For det første lærer de at tage ansvar for sig selv og være opmærksomme i trafikken. Og når de cykler til skole, får de clearet hovedet, så de er mere undervisningsparate, når de møder. Det kan vi faktisk mærke. De er også sammen som klasse på en anden måde, når de har været på en cykeltur. De bliver mere opmærksomme på hinanden, for de er jo nødt til at tale sammen og kommunikere i trafikken. Og så er der oplevelsen af frihed, når man selv kan transportere sig.”

Da skolen er en privatskole, er der en del elever, der ikke bor lige i nærheden. Men så snart de kan, tager de cyklen med S-toget.

Bilkaos førte til mere cykling

Skolelederen peger også på, at jo flere der cykler, des færre biler er der omkring skolen om morgenen. Og faktisk var det netop bilkaosset, der i sin tid for alvor satte gang i cykel-initiativerne.

”Vi forsøgte at løse problemet med forskellige opfordringer til forældrene, men det hjalp ikke rigtigt, og så tænkte vi, at eleverne skulle cykle noget mere. Ikke bare til og fra skole, men også i løbet af skoledagen. Og det har hjulpet,” siger Kennet Hallgren.

I dag får forældrene at vide allerede til første informationsmøde på skolen, at det er en skole, hvor man cykler rigtig meget. Men også, at de cykler steder, hvor børnene kan være med. Og at alle har cykelveste og cykelhjelm på, når de cykler i skoletiden. Også de ældste.

”Det gør også, at eleverne får nogle gode vaner, som de kan tage med sig. Jeg bor her i byen, og jeg synes faktisk, at eleverne næsten altid har cykelhjelm på, når jeg møder dem i gadebilledet,” siger Charlotte Ingemann Espersen, der er skolens færdselskontaktlærer.

For det første lærer de at tage ansvar for sig selv og være opmærksomme i trafikken. Og når de cykler til skole, får de clearet hovedet, så de er mere undervisningsparate, når de møder. Det kan vi faktisk mærke. De er også sammen som klasse på en anden måde, når de har været på en cykeltur. De bliver mere opmærksomme på hinanden, for de er jo nødt til at tale sammen og kommunikere i trafikken.Kennet Hallgren, skoleleder på Taastrup Realskole

Eleverne glæder sig

Det store fokus på at cykle har betydet, at så godt som alle klasser i dag som en selvfølge deltager i Alle Børn Cykler, fortæller hun. ”Når jeg, som jeg gjorde i sidste uge, skriver ud til lærerne, at de nu kan tilmelde deres klasser til Alle Børn Cykler, så er holdningen, at ’Ja, det skal vi selvfølgelig’.”

Derfor er det heller ikke en tung administrativ opgave at deltage, understreger færdselskontaktlæreren:
”Jeg pipper måske lidt på et afdelingsmøde om, at de skal huske at tilmelde sig, hvis de ikke har gjort det. Det kommer også med i et nyhedsbrev til forældrene, og så siger vi det igen lige efter sommerferien. Og så kører det faktisk. Lærerne bakker også rigtig godt op om selve kampagnen, og det er et fælles samtaleemne, hvor mange der har cyklet i dag, og hvor langt osv.”.

Både hun og Kennet Hallgren oplever, at eleverne glæder sig til at være med i Alle Børn Cykler. Her skal man dog ikke underkende ’bolsjepædagogikken’, som Kennet Hallgren siger:
”Vi har løbende cykelkonkurrencer på skolen. Hvis en klasse fx kan vinde en ramme sodavand, så er de lykkelige. Der er jo også præmier i Alle Børn Cykler, og vi har da vundet nogle gange, fx penge til klassekassen.”

Skolen har også fået sponsorater fra virksomheder i lokalsamfundet, så eleverne har fået ekstra store præmier for at cykle. Fx en tur i klatreskoven, i biografen eller Gokart-land. ”Det gør, at de ligefrem beder lærerne, om de ikke kan få lov at få nogle cykelture med præmier,” siger Kennet Hallgren.

Charlotte Ingemann Espersen supplerer:
”Hvis jeg opdager, at en 8. klasse ikke lige har fået meldt sig til Alle Børn Cykler, og jeg så fortæller, at de kan vinde nogle cykler, så melder de sig helt sikkert til. De synes, det er lidt fedt, og at det må de hellere være med til, så der skal ikke så meget til.”

Alle Børn Cykler kan jo sætte skub i cykling i hverdagen, så sørg for at holde fast i det, når kampagnen er slut. Det er det, vi gør. Kig bare ud ad vinduet og se, hvor mange cykler der er. Charlotte Ingemann Espersen, færdselskontaktlærer, Taastrup Realskole

Hold fast

Han og færdselskontaktlæreren har et meget enkelt råd til andre skoler, der overvejer, om de skal deltage i Alle Børn Cykler:

”Kom nu op på cyklen. Prøv det. Og lad være med at gøre det til noget kæmpestort og sige, at nu skal vi cykle hele dagen lang. Hellere én cykeltur, der bliver gennemført, end 25, der bliver planlagt og ikke bliver til noget. Det er sådan lidt et KIS-princip. Altså ”Keep It Simple”. Og så sørg for at italesætte det,” lyder det fra Kennet Hallgren.

”Alle Børn Cykler kan jo sætte skub i cykling i hverdagen, så sørg for at holde fast i det, når kampagnen er slut. Det er det, vi gør,” siger Charlotte Ingemann Espersen og tilføjer:

”Kig bare ud ad vinduet og se, hvor mange cykler der er”.

Alle Børn Cykler helt kort

• Omkring 100.000 skoleelever cykler hvert år med i Cyklistforbundets gratis skolekampagne, Alle Børn Cykler.

• Kampagnen kører igen den 2.-15. september 2024 med støtte fra Novo Nordisk Danmark.

• Kampagnen indeholder en landsdækkende cykeldyst med flotte præmier, en bred vifte af undervisningsmaterialer, en forældreindsats samt uddelingen af Alle Børn Cykler Prisen, der går til en lærer, der har gjort en ekstra indsats for at få sine elever i cykelsadlen.

• Er du lærer? Så tilmeld din klasse ganske gratis på alleboerncykler.dk.

Alle Børn Cykler

Alle Børn Cykler er Danmarks sjoveste børnemotionskampagne med cykeldyst, fællesskab og masser af læring, der kører på skoler over hele landet den 2.-15. september 2024.

Gå til alleboerncykler.dk

Lær dit barn at cykle til skole

Den daglige cykeltur er kilde til oplevelser, frihed og sundhed. Få vores fem råd til at lære dit barn at cykle sikkert til skole.

Læs guiden

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.