Sådan gør vi op med cykeltyveri
Med et digitalt stelnummersystem, QR-koder under cykellakken og en ændring af færdselsloven kan livet gøres meget surt for cykeltyvene.
Cyklistforbundets fælles indlæg med F&P - Forsikring og Pension, også bragt i Politiken.
Hvert år stjæles over 30.000 cykler i Danmark, og forsikringsselskaberne udbetaler over 155 mio. kr. årligt i erstatninger. Disse tal har været stigende de seneste år, hvilket bl.a. skyldes, at værdien af de stjålne cykler er voldsomt stigende, herunder at dyre el- og ladcykler efterhånden fylder en del i tyveristatistikken. Hertil kommer, at kun en lille del af cyklerne kommer tilbage til deres rette ejer. Rigtig mange af os har derfor også uheldig erfaring med at opdage, at den cykel, man er så afhængig af i det daglige, pludselig er væk.
Cykeltyveri er et stort, frustrerende og udbredt problem. Derfor ville de fleste nok også forvente, at politiet har mulighed for at stoppe en cyklist for at tjekke stelnummeret på cyklen – og undersøge, om den er stjålet.
Men desværre nej. Politiet må ikke rutinestoppe en cyklist for at kontrollere stelnummeret. Som reglerne er i dag, skal politiet kunne pege på et andet kriminelt forhold end cykeltyveri, før de må standse cyklisten og tjekke stelnummeret. Cyklisten skal f.eks. være kørt over for rødt, ikke have lygter på i mørke eller have cykellåsen klippet op.