FOTOKONKURRENCE: Vinderen er fundet!

Ny cykel til Bodil

Kæmpe tillykke til 4-årige Bodil fra Hesselager på Fyn! Med sit flotte cykelbillede er hun nemlig den heldige vinder af Vi kan cykle!-fotokonkurrencen. For Bodil ganske enkelt sprudler af cykelglæde.

Mor Mathilde fortæller om årets vinderfoto: ”Bodil her er 3 år og smed for nylig støttehjulene. Siden har hun ikke været til at stoppe! Hun cykler helst til og fra børnehave hver dag (ca. 1,5 km). Så synger vi “Jeg er så glad for min cykel” af fuld hals og spiller med ringeklokkerne, så lillesøster i ladcyklen hviner af fryd. Sådan en cykeltur er den bedste start på dagen, og Bodil er pavestolt, når hun har cykler hele vejen😊

Bodil kan nu cykle sommeren i møde på en splinterny cykel fra den populære børnecykelproducent, woom, der har været så venlig at sponsorere en cykel og hjelm til årets vinder. Vi siger tillykke og god vind på cykelstien til Bodil.

Prøv cykelleg med dit barn

Savner du inspiration til at krydre dit barns cykeltræning? Så prøv Cyklistforbundets sjove cykeltræningskoncept ’Cykelleg’. Når børnene leger på cyklen, øver de en lang række vigtige cykelfærdigheder uden at tænke over det. De lærer at starte og stoppe, holde balancen på cyklen, cykle med én hånd på styret, dreje, kigge op og orientere sig, mens de cykler. Er det noget for dog og dit barn? Så kig her, hvor vi har samlet fem lette lege, der er lige til at gå til.

Vi kan cykle!

Fotokonkurrencen er et led i Cyklistforbundet årlige børnehavekampagne Vi kan cykle!, som arrangeres med støtte fra Østifterne. Gennem kampagnen lærer børnehavebørn at cykle gennem sjove cykellege, som også kan bruges i en snæver vending til at gøre cykeltræningen derhjemme ekstra sjov. Find inspiration til hvordan du selv bruger cykelleg sammen med dit barn her.

• Vi kan cykle! kampagnen præsenteres med støtte fra Østifterne.

Find inspiration til cykeltræningen

Sådan leger du cykelleg med dit barn

Cykelleg er kendte børnelege som "Stopdans" og "Kongens efterfølger" flyttet over på en cykel. Cykelleg gør cykeltræningen med dit barn både sjov og effektiv og kan bruges til børn fra 2-årsalderen.

Vælg en cykel, der passer til dit barn

Skal barnet kunne vokse med cyklen? Hvad skal der være af udstyr? Hvor robust skal den være? Der kan være mange spørgsmål - vi hjælper dig med svarene.

Gå til guiden

Gør cyklen klar med dit barn

Der skal ikke meget til at holde en børnecykel godt kørende. Vi giver fire råd til hvordan, som du og dit barn let kan gå i gang med.

Læs guiden