De tre største byer i Tyskland arbejder mod et mere bæredygtigt bybillede
Last mile-leveringer på ladcykel i München
Tysklands tredje største by, München, har oplevet en markant stigning af vareleverancer. Der var derfor behov for at tænke nye innovative løsninger for ikke at øge trafikbelastningen og luftforureningen i byen. Det resulterede i et projekt i München, hvor last mile-transporten af pakkeleverancerne udføres på cykler og ladcykler.
Der er blevet etableret tre forskellige cykellogistik-hubs i hver deres område i byens centrum. To containere og én lastbiltrailer fungerer nu som depoter for pakker, som bliver videredistribueret ud på cykler.
Evalueringer af projektet viser en markant reducering af biltrafik og dermed et godt bidrag til et mere cykelvenligt og bæredygtigt bymiljø.
Læs en rapport om projektet her
Neuer Wall i Hamborg
Tysklands næststørste by, Hamborg, har siden 2012 indgået et projekt med leveringsfirmaet UPS om mere cykellogistik og bæredygtige leveringer i byens centrum. Projektet er kaldt ”Neuer Wall” og har til formål at reducere trafik og luftforurening i byen.
Projektet etablerede i 2012 en cykellogistik-hub i form af en container centralt i byen, hvor der kan omlastes varer fra bil til cykel, der står for last mile-leveringen i byen. På grund af stor succes fik UPS allerede i 2015 udvidet til i alt fire containere placeret forskellige steder i Hamborgs bymidte.
Projektet i Hamborg er den første succesfulde test af cykellogistik-hubs i Tyskland og anses derfor som værende banebrydende for andre cykelfremmende initiativer i tyske byer.
Læs mere om projektet i Hamborg her
KoMoDo i Berlin
I Tysklands hovedstad, Berlin, er fem af landets største pakkedistributører (Hermes, DHL, DPD, UPS og GLS) gået sammen om at teste en fælles cykellogistisk hub med last mile-levering på ladcykler. Pilotprojektet hedder KoMoDo og kommer af ” Kooperativ brug af mikrodepoter”, hvilket er en god beskrivelse, da projektet nemlig samler pakkedistributører om det fælles formål at skabe et mere bæredygtigt bybillede.
KoMoDo bestod af syv mikrodepoter eller hubs på et område som BEHALA, en neutral logistikpartner, stillede til rådighed. I projektet brugte man shipping containere på 14 m2 som depoterne. Pakkedistributørerne brugte mikrodepoterne som et centralt opsamlings- og distributionssted. Om morgenen blev det fyldt med leveringer fra konventionelle varebiler og i løbet af dagen distribueret af selskabernes ladcykelkurerer i nærområdets gader.
Testprojektet, der løb fra maj 2018 til maj 2019, fik økonomisk støtte fra delstaten Berlin og det tyske Miljøministerium. Undervejs i projektet blev der indsamlet data og erfaringer, som bl.a. har givet følgende resultater:
- 160.000 pakker er leveret med 11 ladcykler i et område med en radius på 3 km.
- Projektet gav en besparelse på ca. 28.000 km. med konventionelle køretøjer svarende til en reduktion på ca. 11 ton CO2.
- Konceptet har fået en meget positiv modtagelse af områdets beboere
- Chaufførerne behøver ikke et kørekort og det gør det lettere at finde personale.