Kalender: Det sker lokalt
Cykelture, gør det selv-værksteder, medlemsmøder og St. Cykeldag. Se aktuelle begivenheder og arrangementer i Cyklistforbundets lokale afdelinger.
For fire år siden spurgte borgere i Vejerslev med Svend Erik Villadsen i spidsen, om kommunen ville anlægge en cykelsti til Vils, men der skete ingenting. Og da de for to år siden sendte en egentlig ansøgning, blev den afvist.
- Det er som i Olsen Banden – det var en meget vanskelig sag. Hvis kommunen skulle lave cykelsti hos os, ville andre landsbyer også have én, men vi har ikke ret mange penge på Mors, for vi tjener ikke så meget som i de store byer. Så vil vi noget, må vi lave det selv, siger Svend Erik Villadsen.
Jeg er sikker på, at cykelstien får flere til at cykle i skole, for den farlige vej har fået mange forældre til at køre deres børn. Vi håber samtidig, at cykelstien kan koble os på den vækst, de oplever i Vils, så vi også får børnefamilier til at bosætte sig i vores landsby, siger Svend Erik Villadsen
Endnu er der ikke sket alvorlige ulykker på den 800 meter lange vej, som adskiller landsbyen Vejerslev fra skolebyen Vils på Mors. Men uden en cykelsti ville det kun være et spørgsmål om tid.
- Der kører både skolebusser, lastbiler, traktorer og forvildede bilister, som er kommet for sent op og klemmer cyklisterne ud i grøften med hasarderede overhalinger. Jeg har marker på begge sider af vejen og får dårlige nerver af at se på det, fortæller landmand Svend Erik Villadsen.
Det er baggrunden for, at borgerne i Vejerslev har taget sagen i egen hånd. Hen over en weekend for et par uger siden anlagde frivillige en cykelsti langs Smedebjergvej, som fører ind til Sydmors Skole. Fagfolk troppede op med gravemaskiner på den stribe jord, Svend Erik Villadsen har doneret til cykelstien, mens kommunen har sørget for tinglysning, projektering, skiltning og andre myndighedsopgaver.
Den knuste asfalt og de andre materialer til cykelstien koster 100.000 kroner. De 76.000 kroner kommer fra et nedlagt vandværk i Vejerslev.
- Vi havde håbet, at kommunen ville betale de sidste 24.000 kroner, men i stedet har vi fået pengene fra en fond. Vi håber så, at de 100.000 kroner rækker, når regningerne bliver talt sammen, for hvem skal betale, hvis det koster mere, spørger Niels Møller. Han har boet i Vejerslev siden 2015, er far til tre børn og med i arbejdsgruppen bag cykelstien.
Svend Erik Villadsen kan ikke sætte et præcist tal på, hvad det koster ham at donere en stribe jord svarende til en tredjedel hektar til cykelstien.
- Hvis jeg skulle sælge jorden, ville den stå i 50.000 kroner. Det er ikke en formue for kommunen, men det ville nemt koste 500-600.000 kroner, hvis den skulle anlægge cykelstien, for ingeniører og entreprenører er dyre. Vi kan gøre det for 100.000 kroner, fordi vi udfører arbejdet frivilligt, siger landmanden, som ud over salgsværdien af jorden går glip af et årligt høstudbytte.
Som en del af kampagnen Cykelland Nu bad Cyklistforbundet danskerne melde ind på et interaktivt kort, hvor de oplever det er farligt at cykle. Knap 4000 indberetninger kom der.
I Cyklistforbundet mener vi, at det er åbenlyst, at der er stor plads til forbedringer i 'Cykellandet Danmark'. Ikke mindst mangler der cykelstier - som eksemplet fra Mors viser.
Det er nødvendigt, at både kommunerne og Staten prioriterer at bygge nye cykelstier og vedligeholde de gamle, og en virkelig stor national cykelpulje med penge til bl.a. cykelstier, er en del af løsningen.
Al infrastruktur er en offentlig opgave, erkender Meiner Nørgaard (DF), som er formand for udvalget for teknik og miljø i Morsø Kommune. Men her er det et valg mellem ingen cykelsti, eller at borgerne selv etablerer den.
- Det er kedeligt at skulle sige det sådan, for der er behov for en cykelsti på den strækning. Vils har øget bosætning, og byens skole, som blev bygget i 2013, er populær. Der er altid behov for, at børn fra de omkringliggende områder kan komme ufarligt i skole. Jeg forstår 100 procent, at borgerne i Vejerslev vil have en cykelsti, og vi har et godt samarbejde omkring tilblivelsen, siger Meiner Nørgaard.
Cykelstien er en klar forbedring på en vej med tung trafik, busser og traktorer, siger skoleleder fra Sydmors Skole, Tenna Bilstrup
Han fremhæver, at Morsø er en fattig kommune.
- Der er meget, vi gerne vil, men som en lille kommune har vi knap så mange penge at gøre med, og cykelstier er dyre at anlægge. Vi har tre andre strækninger med behov for cykelforbindelser, og vi har søgt en statslig pulje til en af dem, men fik afslag. Vi undersøger alle muligheder for at få støtte, for ellers kan vi ikke. Staten har en opgave med at sikre infrastrukturen uden for de store byer, men det har knebet med at leve op til den forpligtelse de seneste fem-syv år, siger Meiner Nørgaard.
Han forsikrer, at kommunen ikke vil bruge det mod andre landsbyer, at borgerne i Vejerslev selv har anlagt en cykelsti.
- Sådan fungerer det ikke. Det er en offentlig opgave at anlægge cykelstier. Det fralægger vi os ikke. Vi er glade for, at borgerne i Vejerslev gør det selv, men vi bruger det ikke som pression over for andre, som ønsker en cykelsti, lover udvalgsformanden.
Det er begrænset, hvor meget Svend Erik Villadsen selv cykler, men han er glad for, at han nu kan køre på sine marker uden at skulle se cyklister blive udsat for fare i trafikken.
- Jeg er sikker på, at cykelstien får flere til at cykle i skole, for den farlige vej har fået mange forældre til at køre deres børn. Vi håber samtidig, at cykelstien kan koble os på den vækst, de oplever i Vils, så vi også får børnefamilier til at bosætte sig i vores landsby, siger landmanden.
Niels Møller fra arbejdsgruppen har en søn i 1. klasse på Sydmors Skole. Sønnen er hidtil blevet kørt i skole, men fremover skal han cykle. Udover at det er sundt, vil det lette morgenpresset på familien, som også tæller en på fire år og en baby.
- Jeg har nogle gange cyklet ude på vejen med min søn. Der er træer midt på strækningen, som giver dårligt udsyn, og de unge konkurrerer om, hvem der kan køre hurtigst mellem de to byer i bil. Jeg cyklede selv turen som barn for at komme ud til en legekammerat. Dengang kørte der også mange traktorer og lastbiler, og de er blevet større siden, så vi har manglet den cykelsti, siger han.
Også Niels Møller er sikker på, at cykelstien nok skal blive brugt. Det samme er skoleleder Tenna Bilstrup fra Sydmors Skole. Hun synes, det er utrolig flot, at private borgere laver en cykelsti, så børnene kan cykle sikkert i skole.
- Vi vil gerne have en struktur omkring skolen, som gør det oplagt at vælge cyklen, og jeg både håber og formoder, at flere vil cykle i skole, når forældrene kan føle sig mere trygge. Vi vil også selv bruge cykelstien. Mange af vores elever kommer i skole med bus, så vi har klassesæt af cykler, som vi bruger til at komme ud i naturen. Cykelstien er en klar forbedring på en vej med tung trafik, busser og traktorer, siger Tenna Bilstrup.
(første gang bragt i Cyklistforbundets magasin CYKLISTER)
Cykelture, gør det selv-værksteder, medlemsmøder og St. Cykeldag. Se aktuelle begivenheder og arrangementer i Cyklistforbundets lokale afdelinger.
Hold dig opdateret på cykelområdet med vores månedlige nyhedsbrev.
Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.