-
Ja, det er muligt
Det kan lade sige gøre at få flere danskere til at cykle mere. Hver tredje biltur er under bare fem kilometer. Erfaringerne fra den nationale cykelpulje viser, at flere cykler, når der kommer en god cykelsti. Erfaringer fra hovedstadsområdet viser, at supercykelstier får pendlere til at cykle ikke bare mere, men også langt. Erfaringer fra Sverige og Norge viser, at man kan flytte bilister over på cyklen med en elcykelbonus.
Omvendt ved vi også, at på landsplan cykler færre og færre i dag. At cyklister holder op med at cykle, når de føler sig utrygge i trafikken. At hver fjerde forælder er utryg at lade barnet transportere sig selv til og fra skole især på grund af bilernes hastighed.
Gennemførelsen af de fire forslag i CYKELLAND.NU er en investering i et stærkt og bæredygtigt Danmark. Hvis vi skal have flere til at cykle mere, skal Folketingets politikere hurtigst muligt sikre en lavere fart i byerne, tilbyde bilister et attraktivt elcykel-alternativ til bilen på de lidt længere cykelture, belønne det bæredygtige og sunde transportvalg i hverdagen skattemæssigt og hjælpe kommunerne til at anlægge mere tryg og sikker cykelinfrastruktur.
-
Ja, det kan betale sig
De samfundsmæssige argumenter for at foretage en investering, der får flere til at cykle og færre til at sidde i bilkø på vejen, er for længst på plads. Vi har den viden, som der er brug for, til at tage den kloge beslutning:
Børn, som cykler til skole i stedet for at blive kørt, har i gennemsnit en bedre koncentrationsevne på helt op til fire timer. I hovedstadsregionen er der over en million færre sygedage om året, fordi folk tager cyklen til og fra arbejde. Man sparer i hovedstadsregionen 109.000 tons CO2 årligt på, at folk vælger cyklen frem for bil, bus eller tog. For hver kilometer, der bliver kørt på cykel i stedet for i bil, kan sundhedseffekten for samfundet i form af forlænget levetid og forbedret helbred ifølge Transportministeriets tal opgøres til næsten syv kr.
Færre biler og dermed mindre køkørsel på vejene kan mærkes på virksomhedernes bundlinje. I 2030 forventes det, at bilister ved de fire største byer bruger over dobbelt så lang tid på at sidde fast i trafikken som i dag. At cykle til og fra arbejde kan sikre, at danskere, som ellers er inaktive, minimum er fysisk aktiv i 30 minutter dagligt. Daglig motion på cykel er for overvægtige lige så effektivt som en tur i fitness-centret. Og vi kunne blive ved.
-
Ja, vi skal handle nu
Derfor skal vi handle nu. Vi har ikke råd til at lade være. Men det er ikke nok at opfordre den enkelte til at tage cyklen lidt oftere. Der er brug for politisk lederskab, politisk handling og vilje til at arbejde med rammestrukturer og økonomiske incitamenter. Akkurat som med et hvert andet politikområde.
Gode og sikre cykelstier, der binder vores hverdag, vores hjem, skoler, uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og fritidsaktiviteter sammen, er forudsætningen for, at vi cykler.
Gennemførelsen af de fire forslag i CYKELLAND.NU er en investering i et stærkt og bæredygtigt Danmark. Vi synes ikke, at der er nogen grund til at tøve. Hvad synes du?
White paper: Hent oversigt over relevante undersøgelser og rapporter (pdf)