Afsæt 200 millioner årligt til cyklisme
Mette Frederiksen, du vil være børnenes minister. Brug transportområdet til at vise, at du er alle børns minister.
Indlæg af Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, bragt i Altinget.
Danmark anno 2020 kan beskrives på mange måder. For eksempel sådan her:
Danmark er et land, hvor børn er blandt de børn i Europa, der bevæger sig allermindst, hvor inaktiv livsstil ligger nummer to på listen over faktorer, der giver en for tidlig død, hvor livsstilssygdomme florerer og koster dyrt i sundhedsudgifter, og hvor vi bruger timer i køkørsel på landets veje samtidig med, at trængslen ifølge en ny DI-analyse årligt koster os 30 milliarder kroner.
Løsningen er ikke at nøjes med at bygge nye veje. Heller ikke havnetunneller eller Kattegat-forbindelse (som selvfølgelig også skal være en tog-forbindelse).
Vi kan ikke løse nutidens udfordringer med fortidens løsninger, sådan som blå blok lagde op til i sin transportaftale fra marts 2019. Især ikke, hvis vi ønsker at give børn aktive og sunde transportvaner fra en tidlig alder.
Derfor siger vi: Kære Mette Frederiksen. Cyklen giver børn sundhed, trivsel og frihed til at bevæge sig rundt til det, som giver et godt børneliv: Kammerater, sport og fritidsaktiviteter. Du vil være børnenes minister. Brug transportområdet til at vise, at du er alle børns minister.
Gør cyklen til et attraktivt valg for flere
Børn og unge lever i dag et alt for stillesiddende liv, og færre og færre børn cykler til skole. Flere biler på vejene og længere vej til skole efter de mange skolesammenlægninger gør deres.
Men det hænger ikke sammen, når vi samtidig ved, hvor meget daglig motion og bevægelse gør for børns sundhed, trivsel og indlæring i skolen.
Vi har brug for et fornyet fokus på børns muligheder for at cykle i hverdagen. Vi har brug for mere tryg og sikker cykelinfrastruktur, så forældre tør lade børn cykle mere end i dag.
Vi er i det hele taget nødt til at gøre cyklen til et attraktivt valg for flere danskere i flere af hverdagens transportsituationer. Ikke mindst, fordi 39,1 procent af danske familier ifølge Danmarks Statistik slet ikke har bil, men er henvist til offentlig transport, gåben og cykling.