Silkeborg er et meget typisk eksempel på, at der i den grad er plads til forbedring i mange af de danske landkommuner. I 2019 kunne cyklister i hele landet tegne ind på Cyklistforbundets danmarkskort, hvor de oplevede, at det var utrygt at cykle. Kortet blev hurtigt fyldt med ’sorte pletter’. Især manglende cykelstier og utrygge kryds fyldte i de knap 4.000 indberetninger, der kom.
- De mange indberetninger er skræmmende læsning. Folk er dybt bekymret for liv og førlighed. Mange steder henvises der til tidligere ulykker, hvor cyklister er dræbt eller kommet til skade, sagde Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam dengang.
- Der er selvfølgelig blevet bygget noget cykelsti siden dengang, men problemet er stadig enormt. Der bliver simpelthen ikke brugt nok penge på cykelsti i Danmark. Hverken i kommunerne eller hos staten. Der er stadig alt for mange borgere, der ikke tør cykle selv eller med deres børn, og så længe det er sådan, vil der være meget færre, der cykler på landet eller i de mindre byer. Vi har jo sagt, vi mener, der skal bygges mindst 2200 kilometer ny cykelsti, siger Klaus Bondam nu.
- Det kan lyde af meget, at regeringen i deres infrastrukturplan frem mod 2035 satte tre milliarder af til cyklisme, men den samlede plan koster 160 milliarder, så der er kun sat 1,88 procent af til cyklen.
Manglende sammenhæng
Selv om en kommune bygger cykelstier, kan der stadig være det problem, at der mangler sammenhæng i infrastrukturen. Det fortæller Sidsel Birk Hjuler, der er sekretariatsleder i supercykelstisamarbejdet i Region Hovedstaden. Laven er også et eksempel på en by, der ligger tæt på en kommunegrænse.
- Mange cyklister har faktisk behov for at krydse en kommunegrænse, også på korte ture, og sammenhæng i cykelstinettet kræver, at kommunerne samarbejder på tværs. Og ressourcerne i kommunerne på cykelområdet er ikke nødvendigvis kolonorme, der sidder ofte kun én person, som både skal tage sig af sikre skoleveje og kampagner – måske sidder vedkommende også med fx busdrift og klimatilpasning. Så det kan glippe at huske, at god infrastruktur skal bindes sammen med nabokommunen. Cykelområdet lider nok lidt under, at der ikke er så meget koordinering på tværs af kommunerne, som der er på andre transportområder, siger Sidsel Birk Hjuler. Hun mener, der er stor risiko for, at ingen rigtig har ansvaret for at sikre sammenhæng på tværs mellem kommunerne.
- Det er noget af det, vi oplever, at kommunerne virkelig har behov for hjælp til at koordinere. Du kan mærke det som cyklist, når du kører på en superlækker sti, som lige er blevet anlagt, og du pludselig ender i en skov. Den flotte dobbeltrettede cykelsti har ikke så meget nytte, hvis man stadig føler sig efterladt for enden af stien, siger hun.