Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (A) tog i Glasgow imod opråbet fra 350 klimaorganisationer.Han er flankeret af Jill Warren (CEO i ECF) og Henk Swarttouw (præsident for ECF).
Cykelsagen tvang sig med til el-bilsfesten i Glasgow
Bilindustrien var inviteret med inden for de lukkede døre ved COP26, mens cyklisterne måtte nøjes med gangene. Alligevel lykkedes det for cyklistforbundene og andre grønne organisationer at få aktiv transport med i den officielle erklæring fra mødet.
Artiklen er fra Magasinet CYKLISTER og er skrevet af Jørgen Schlosser.
‘Driving with the brakes on’, ‘Nothing ever happens’ eller ‘Roll to me’. Det kan være svært at vælge hvilken sang med Glasgow-bandet Del Amitri, der bedst illustrerer det FN-klimatopmøde, der fandt sted i samme by de to første uger i november 2021. Rapporterne fra COP26 fortæller i hvert fald en historie om et topmøde, der i den grad havde bremserne på, når det gjaldt cykelområdet.
Men det sete afhænger af øjnene, der ser, lyder et gammelt ordsprog. Det passer også på klimatopmødet COP26. For var det set med ’cykelbriller’ katastrofalt dårligt? Eller var det en succes, fordi det med dygtigt arbejde på mødet i sidste øjeblik lykkedes at få aktiv transport – cykling og gang - nævnt i et af de vigtige slutdokumenter - den endelige erklæring fra COP26 om transport. Den garvede britiske grønne transport-journalist, Carlton Reid, der dækkede mødet, er med sit cykelvenlige sindelag skuffet, hvorimod European Cyclist’ Federations (ECF) præsident Henk Swarttouw har de positive briller på. Først Carlton Reid:
- Hverdagscykling spillede ingen rolle ved COP26. Cykling, gang og offentlig transport manglede alle på transportdagens officielle dagsorden (den dag under mødet, hvor transport blev drøftet, red.)
I stedet var der lidt om søfart og luftfart, men det meste af plenarmødet handlede om elbiler og varebiler, så COP26 var skuffende, som det altid ville være.
Elbiler fyldte
Han mener, at det til dels skyldes, at de mennesker, som politikerne repræsenterer, ofte ikke ønsker at foretage nogle markante ændringer i deres livsstil.
- Kongresmedlem Earl Blumenauer fra Oregon fortalte mig, at fokus var på elbiler, fordi de er ’the shiny new thing’ - bilister vil gerne fortsætte med at køre bil. Elbiler giver dem chancen for det, fordi de bliver set som grønnere. Men hvis du bliver væltet af din cykel af føreren af en Tesla, kommer du stadig til skade eller dør. Og elbiler gør heller ikke noget for at bekæmpe trængsel. Alt dette er indlysende, men tydeligvis ikke for politikere, siger Carlton Reid.
Carlton Reid bed også mærke i, hvem der var med hvor, og hvem der var inviteret til at tale.
- Lederne af organisationer som Walk21, European Cyclists’ Federation og - for offentlig transport - UITP vandrede rundt i hallerne på COP26. Ingen af dem var inviteret til plenarmødet, hvorimod ledere fra GM, Volvo og Ford var inviteret til at tale ved plenarmødet.