Mai-Britt Aagaard Kristensen fra Cyklistforbundet præsenterer årets VI CYKLER TIL ARBEJDE t-shirt.(Fotograf: Mette Frandsen).
Tag cyklen til arbejde og kom i førertrøjen
Har du så djævelsk gode ben, at du kan blive ’bjergkongen’? Eller er det kagetrofæet, du skal sætte næsen op efter? Bliver det dig, der kommer i førertrøjen? Spørgsmålene bliver besvaret i maj måned, hvor Cyklistforbundets kampagne, VI CYKLER TIL ARBEJDE, ’går i gult’. Tilmeldingen er åben nu.
I år starter Tour De France i Danmark for første gang. Det smitter af på årets VI CYKLER TIL ARBEJDE-kampagne fra Cyklistforbundet, der ’går i gult’ i hele maj måned og nu har åbent for tilmelding. For første gang samarbejder Cyklistforbundet nemlig med arrangørerne af Tour de France og har fået lov at bruge mange af kendetegnene fra cykelløbet i VI CYKLER TIL ARBEJDE.
”Danmark har en af verdens bedste cykelryttere i Jonas Vingegaard, men vi har også nogle andre cykelhelte. Dem, der cykler til arbejde hver dag. I år kan alle komme i den gule førertrøje eller blive konger af den lokale djævlebakke. Vi glæder os rigtig meget over, at vi har fået lov til at lege med de kendte symboler fra Tour De France i vores cykelkampagne og varme op til den historiske begivenhed, det er, at Tour de France starter i Danmark. Det skruer motivationen et ekstra hak op", siger Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.
Grand Départ
Tour de France-feltet sættes i gang 1. juli i København ved den store ’Grand Depart’, som kommer på tværs af landet med hele tre etaper. Den danske tourstart arrangeres med afsæt i det nationale Tour de France-sekretariat, som er placeret på Københavns Rådhus. Direktør Ida Bigum Nielsen håber, at samarbejdet mellem VI CYKLER TIL ARBEJDE og Tour de France får ekstra mange til at sætte sig i sadlen i maj måned:
”Vi Cykler Til Arbejde er et smukt landsdækkende initiativ, som med motion og cykling i centrum både er sjovt, sundt og spændende. Derfor er vi glade for samarbejdet med Cyklistforbundet, hvor vi på tværs af landet får skabt ekstra opmærksomhed på cykling og gør fællesskabet omkring den danske tourstart stærkere. Vi er stolte af, at Grand Départ kan være med til at skabe fornyet begejstring for cyklen herhjemme,” siger direktør Ida Bigum Nielsen.