Bilister overser cyklister i ulykker
Ny undersøgelse viser, at det skal være slut med at give cyklisters adfærd hovedskylden for ulykker, mener Cyklistforbundets direktør.
Bilister er skyld i langt de fleste ulykker med cyklister og biler i kryds. Det viser en ny undersøgelse fra Havarikommissionen. Cyklisterne bliver simpelthen overset af føreren af bilen, der så kører ind i cyklisten, som risikerer død eller alvorlige skader. Ifølge undersøgelsen har bilisterne ikke taget sig tid nok til at orientere sig, eller deres opmærksomhed har været rettet mod noget andet.
Undersøgelsen fra Havarikommissionen har gennemanalyseret 27 ulykker fra 2023, og den afslører, at i 24 ud af 27 ulykker overså bilisterne cyklisterne. I to tredjedele af disse tilfælde skete det, fordi bilisterne orienterede sig, mens de kørte, uden at sætte hastigheden tilstrækkeligt ned. Tre bilister kørte ifølge undersøgelsen decideret risikobetonet.
I kun 8 af de 27 ulykker medvirkede cyklisten til ulykken ved at køre over for gult/rødt lys eller ved ikke at overholde vigepligten.
Direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, mener, at undersøgelsen klart viser, at det skal være slut med at lægge hovedskylden for ulykker på cyklister.
”Vi kan jo konstatere, at ulykkerne i kryds fortrinsvist sker, fordi bilisterne ikke er opmærksomme nok, så det er også der, vi primært skal sætte ind for at undgå de her potentielt frygtelige ulykker. Vi må opfordre landets mange bilister til i højere grad at tage hensyn til den svage part, som er os cyklister, og være meget opmærksomme i kryds. Bilisterne i undersøgelsen havde ikke al deres opmærksomhed samlet om trafikken. De var f.eks. optagede af en samtale med deres passager, deres tanker var optaget af noget andet, eller de var ufokuserede. Det går ikke.”
Ingen af bilisterne kørte hurtigere end hastighedsgrænsen, men hastighederne var stadig ikke lave nok til, at føreren kunne indhente og bearbejde alle nødvendige informationer i trafiksituationen.
”Kryds er komplekse steder i vejmiljøet, og det kræver ekstra opmærksomhed, når vi færdes her. Bilister skal holde godt øje med cyklister, mens de kører frem mod eller holder ved krydset og køre med lav hastighed under svingning og fremkørsel for, at de kan nå at orientere sig tilstrækkeligt,” siger Kenneth Øhrberg Krag, der også hæfter sig ved, at undersøgelsen viser, at en del ulykker kunne være undgået med moderne stop- eller advarselssystemer i bilen.
Havarikommissionen har nemlig vurderet, at 10 af undersøgelsens ulykker potentielt kunne være undgået, hvis bilerne havde været udstyret med et automatisk nødbremsesystem med fodgængerdetektor svarende til de bedste af de kendte systemer, der findes i dag.
Havarikommissionen har desuden vurderet, at hvis bilerne havde været udstyret med et blindvinkelsystem (BSIS, Blind Spot Information System), som kan detektere cyklister, der kører op til 25 km/t., ville fire af undersøgelsens fem højresvingsulykker være undgået.
”Det viser med al tydelighed, at det skal være et krav, at biler er udstyret med systemer, der hindrer de her ulykker i kryds. Det handler jo i den yderste konsekvens om at redde liv,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
I de 27 analyserede ulykker blev ingen cyklister dræbt, men 9 af de 28 tilskadekomne cyklister kom alvorligt til skade, 5 fik moderate skader, og 14 kom let til skade.
Ser man på det totale antal cykelulykker de seneste år, er det mere dystert. 115 cyklister blev dræbt, og 2.629 kom alvorligt til skade i perioden 2019-23.