Cyklistforbundet vil inddrage SFO’er i arbejdet med børns cykelfremme
Cyklistforbundet arbejder allerede med cykelfremme i børnehave- og skoleregi. Med en to-årig bevilling fra den statslige Cykelpulje 2023 kan Cyklistforbundet nu udvikle en model for cykelfremme i SFO-regi. Det bliver model, som kommuner samtidig kan inddrage i en større kommunal indsats for at styrke børnecykling.
Cyklistforbundets direktør Kenneth Øhrberg Krag glæder sig over den nye bevilling og siger:
- SFO’erne udgør en spændende arena for cykelfremme blandt børn. Men det er også en arena, som hidtil ikke er blevet aktiveret. Vi vil undersøge, hvordan en indsats målrettet SFO’erne kan bygges op, og i tæt samarbejde med en række SFO’er udvikle og teste forskellige veje at gå, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Målet med ’Cykelglad SFO – skolefritidsordninger som arena for fremme af børnecykling’ er at skabe en model for cykelfremme i SFO-regi, som SFO’er over hele landet kan benytte, og som kommuner kan inddrage i en større og koordineret kommunal indsats for at styrke børns cykelfærdigheder og få flere børn til at cykle i hverdagen.
- I Cyklistforbundet er vi dybt optaget af at få stoppet det fald i børn og unges cykling, som har stået på alt for længe. Danske børn cykler stadig mindre, og danske unge orienterer sig i stigende grad mod bilen.
Formidles direkte til alle SFO'er
Som en del af projektet vil Cyklistforbundet række ud til en række SFO’er, der skal bidrage med udvikling og test af aktiviteter. Efter testperioden samles der op på SFO’ernes erfaringer, og de endelige aktiviteter og tilhørende materialer udvikles og formidles i et digitalt katalog, som lanceres direkte til SFO’er landet over og andre relevante aktører.
- Ambitionen er at tilbyde aktiviteter og materiale, som er nemme og sjove at inddrage i SF’ernes hverdag. Samtidig giver vi de kommuner, der er samarbejdskommuner på vores to årlige kampagner ’Vi kan cykle!’ til børnehaverne og ’Alle Børn Cykler’ til skolerne, en ny og spændende mulighed for at styrke kommunens samlede indsats, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Det to-årige videns- og innovationsprojekt er finansieret af den statslige Cykelpulje 2023.