Vi er på ingen måde imod cykelhjelme. Tværtimod. Vi anbefaler i den grad brug af hjelm. Cykelhjelm er også en vigtig del af vores skolecyklingskampagne Alle Børn Cykler, hvor det i den landsdækkende cykeldyst giver dobbelt op på point at cykle med hjelm. Det er faktisk hul i hovedet at cykle uden hjelm.
Alligevel mener vi ikke, at cykelhjelm skal gøres lovpligtigt. Det skal være frivilligt, og det skal det, fordi der er en kæmpe folkesundhedsmæssig gevinst ved at cykle, som vi som samfund ikke kan tillade os at gamble med ved tvungen brug af hjelm.
Ja, det kan lyde som et kæmpe paradoks: Når cykelhjelme kan beskytte os mod alvorlige hovedskader, hvorfor skal det så ikke være lovpligtigt at bruge dem. Det er en svær, barsk og dybt følelsesladet diskussion. Især hvis man kender nogen, der må leve resten af livet med resultaterne af en alvorlig hovedskade, fordi vedkommende var involveret i et trafikuheld og ikke havde hjelm på.
Den er ikke mindst svært, fordi et ja til lovkrav kan argumenteres med noget så enkelt som, at cykelhjelm beskytter mod hovedskader. Det er et billede, som er til at forstå. Hvem kan dog sige nej til det.
Et nej til lovkrav skal derimod argumenteres med noget helt anderledes mere abstrakt som folkesundhed, omfanget af livsstilssygdomme og udviklingen i den frivillige brug af cykelhjelm.
Den nemme løsning er ikke altid den kloge
Men den nemme løsning er ikke altid den kloge løsning. Og som i alle andre svære diskussioner er vi nødt til at se grundigt på helhedsbilledet og træffe valg baseret på fakta. Gør vi det, kommer lovkrav til brug af cykelhjelm til at ligne den nemme, men ikke den kloge løsning.
Lad os først bide mærke i følgende:
-
Cirka hver 10. cyklist vil ifølge Rådet for Sikker Trafik stoppe med at cykle eller cykle meget mindre, hvis hjelm blev tvungen.
-
Danskernes brug af cykelhjelm er ifølge Rådets for Sikker Trafiks tællinger steget markant siden 2004. I dag bruger i gennemsnit 80 % af alle cyklende skolebørn cykelhjelm. Blandt voksne i byerne er hjelmbrug kommet op på 48 %. Ovenikøbet er hjelmbrugen blandt børn højere i Danmark end i Sverige, hvor der er hjelmkrav for børn. Vi er altså nået meget langt ad frivillighedens vej.
-
Over 6.000 danskere dør hver år på grund af en inaktiv livsstil. I forhold til folkesundheden og de mange livsstilssygdomme, som vi danskere kæmper med, er det vigtigt, at så mange som muligt får den gode motion, som cykling i hverdagen er garant for. Den risiko, der er for, at mange holder op med at cykle, hvis de SKAL cykle med hjelm, er en sundhedsmæssig udfordring, som vi som samfund er nødt til at håndtere.
Med det in mente giver det rigtig god mening at fortsætte ad frivillighedens vej og sætte ind med kampagner og oplysning frem for tiltag presset frem af tal på en formodet stigning i cyklistulykker på 46%, som ikke kan bekræftes af Vejdirektoratet.
Tværtimod peger Vejdirektoratet på, at stigningen i tallene skyldes nye opgørelsesmetoder på skadestuerne og ikke en reel stigning i ulykker. I øvrigt er cykling faldet i perioden, så det ville være yderst overraskende med den udvikling.
Det må ikke opfattes som farligt at cykle
Lidt polemisk sagt – hvis man skal forbyde cykling uden hjelm, bør vi så ikke forbyde havetrampoliner og skiferier. Hvis målet er færre ulykker og større reel og oplevet trafiksikkerhed for cyklister, er der mange andre steder at skrue på en tvungen brug af hjelm, som vil gøre det endnu sværere at få vores børn og unge op på cyklen. Det er ellers en afgørende prioritering i en tid, hvor danske børn og unge cykler stadig mindre.
London har siden 2020 sat hastigheden ned i store dele af byen - med stor succes. Over halvdelen af vejene i London har nu 30 km/t som hastighedsgrænse, og man begynder at kunne se de trafiksikkerhedsmæssige effekter af den lavere hastighed: Antallet af trafikuheld er reduceret med 25 procent (fra 406 til 304). Antallet af trafikuheld, der resulterer i dødsfald eller alvorlige kvæstelser, er reduceret med 25 procent (fra 94 til 71). Uheld, der involverer såkaldt sårbare trafikanter, er faldet med 36 procent (fra 453 til 290).
Lad os også i danske byer sænke hastigheden og gøre det mere trygt at være cyklist. Mange kommuner vil gerne sænke hastigheden til 30/40 km/t, men kan ikke få lov af politiet. Det bør ændres hurtigst muligt.
Lad os indrette vores trafik sådan, at biler ikke kører ind i cyklister i stedet for at acceptere, at vores byer er indrettet på bilens præmisser. Lad os bygge cykelstier og sikker infrastruktur, så vi få flere frem for færre op på cyklerne. Lad os undgå, at dårligt vedligeholdte veje, for smalle cykelstier, huller i vejen, en dårlig rabat langs vejen eller manglende snerydning foranlediger en ulykke.
Lad os designe trafiksikkerhed i stedet for at tro, at det er gjort med lovkrav om tvungen brug af cykelhjelm. Helt grundlæggende handler det om at indrette trafikken og justere adfærden i trafikken, så det er så hensigtsmæssigt for cyklister som muligt. Helt grundlæggende skal vi skabe en trafikal hverdag, hvor det ikke opfattes som farligt at cykle, og hvor det ikke er den svage part, der pålægges al ansvar og alle byrder.