Ændring af transportvaner
Transportvaner er svære at ændre, fordi der ligger meget automatik i vores transportvalg. Men det kan lade sig gøre, når cykling er et socialt element i det kollegiale fællesskab på arbejdspladsen. Det viser en undersøgelse af nye cyklisters begrundelser for at deltage i Cyklistforbundets kampagne Vi Cykler Til Arbejde.
Undersøgelse Gennemført efteråret 2012
Når vi hver dag går ud og sætter nøglen i låsen på cyklen eller tænder for sædevarmen i bilen, så er det ikke noget, vi tænker over. Valget af transportmiddel er en vane, som kan være svær at lave om på. Men det er ikke umuligt.
Malene Freudendal-Pedersen, der forsker i trafikadfærd ved Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring på RUC siger om danskernes trafikvaner:
”Vores trafikvaner stikker dybere end vi tror. Vi kan ikke tage stilling til vores transportmiddel, hver gang vi skal noget. Det ville føles helt uoverskueligt, og hverdagslivet skal jo gå op. Så vores valg af fx cykel eller bil bygger ikke på rationelle beslutninger, men på automatiserede rutiner. Vi gør dybest set, som vi plejer. Og ikke nok med det – vi cementerer vores trafikvaner med historier om, at lige netop vores løsning er den bedste til at få hverdagen til at hænge sammen. Vi er alle eksperter på vores egen transportløsning. Vi kender rutinerne ud og ind – så det føles let, når vi gør som vi plejer, mens det ukendte virker bøvlet og besværligt. Nye erfaringer er nøglen til forandring.”
Vi cykler til Arbejde skaber mulighed for nye erfaringer
Vi cykler til arbejde er en landsdækkende arbejdspladskampagne, hvor medarbejdere kan oprette hold og konkurrere med hinanden om at opnå flest antal cykeldage i løbet af den måned, kampagnen varer.
En del af de medarbejdere, som deltager i kampagnen, har ikke forud for kampagnen brugt cyklen til og fra arbejde. De er nye cyklister, som via kampagnen får mulighed for at skabe nye erfaringer. Mange af dem er fortsat med at cykle efter kampagnen er afsluttet.