Cyklisters trafikale adfærd
En undersøgelse fra Cyklistforbundet viser, at alle trafikantgrupper oplever uhensigtsmæssig adfærd fra visse cyklister som et stort problem.
12. maj 2015
Cyklistforbundet har med støtte fra den nationale cykelpulje gennemført den hidtil største undersøgelse af forskellige trafikanters oplevelse af cyklisters adfærd. Undersøgelsens resultater skal danne grundlag for udvikling og implementering af en række kampagnetiltag, der skal sikre en mere hensigtsmæssig adfærd og afvikling af trafikken. For både bilister, gående og cyklister selv oplever visse cyklisters adfærd som problematisk, viser undersøgelsen.
Cyklistforbundets ønskede at komme bagom de medieskabte myter og undersøge hvori problemet egentlig består og hvor stort det er. Undersøgelsen blev lavet i samarbejde med analysebureauet IS IT A BIRD og bestod af en kvantitativ del (spørgeskemaundersøgelse) og en kvalitativ del (interviews og registreringer fra udvalgte trafikanter).
Metode
Spørgeskemaet var elektronisk og data blev indsamlet af YouGov. I spørgeskemaet spurgte vi til:
-
Hvor ofte respondenterne oplever, at cyklister udviser forskellige typer uhensigtsmæssig adfærd
-
Hvor generende de forskellige typer adfærd opleves af de respektive trafikantgrupper
-
Hvor og hvornår respondenterne oplever flest problemer med cyklister
-
Hvilke af en række udtryk for vejvrede respondenterne har oplevet fra cyklister
Vi modtog i alt 2.506 besvarelser. Af disse var 49,9 % kvinder og 50,1 % mænd. Respondenterne var fra 18 -92 år gammel med en gennemsnitsalder på 45 år. Da de fleste af os repræsenterer flere trafikantgrupper kunne man sætte sit kryds i flere kategorier: 66,7 % besvarede spørgsmålene til bilisterne, 52,8 % spørgsmålene til cyklisterne og 51,3 % spørgsmålene til fodgængerne.
Derudover blev der gennemført otte individuelle dybdegående interviews (København og mindre provinsbyer), to fokusgruppeinterviews (København og Herning), samt mapping (sms’er og film med registreringer og refleksioner fra trafikken) fra ca. 12 personer. IS IT A BIRD stod for indsamling og analyse af de kvalitative data.
Resultater: Uhensigsmæssig adfærd opleves ofte
Overordnet peger resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen i retning af, at uhensigtsmæssig adfærd blandt cyklister er noget, der opleves ofte i trafikken i hele landet og at det generer medtrafikanterne. Resultaterne viser, at der er mange typer af adfærd, der af mange opleves dagligt eller hver uge.
De typer af adfærd, der opleves hyppigst, er cyklister, der lytter til musik/bruger mobil, mens de cykler, drejer/stopper uden at give tegn, cykler to eller flere ved siden af hinanden, cykler meget hurtigt, drejer til højre for rødt, og overhaler uden at orientere sig bagud først. Mellem 37 og 57 % af respondenterne oplever disse typer adfærd dagligt.
Den uhensigtsmæssige adfærd forekommer især i København og de større byer, simpelthen fordi koncentrationen af cyklister her er størst. Men også trafikanter i mindre byer og i landområderne oplever uhensigtsmæssig adfærd blandt cyklister. Så der er altså ikke kun tale om et storbyproblem.
Flest oplever cyklister uden lys som generende
Der er en tendens til, at en større andel af bilisterne oplever cyklisternes adfærd som generende.
De tre typer adfærd, som den største andel udpeger som generende, er:
-
Blandt bilisterne: Cyklister, der kører uden lys på i mørke, cykler over for rødt, og cykler på kørebanen selvom der er cykelsti.
-
Blandt cyklisterne: Cyklister, der kører uden lys på i mørke, drejer/stopper uden at give tegn, og overhaler uden at orientere sig først.
-
Blandt fodgængerne: Cyklister, der cykler på fortov/gågade, ikke holder tilbage for buspassagerer, og kører uden lys på i mørke
Hvor og hvornår er cyklisters adfærd mest problematisk
De steder og tidspunkter hvor cyklisters adfærd opleves som mest problematiske er følgende:
-
I myldretiden
-
Når det er mørkt
-
I vejkryds
-
På gader i byen uden cykelsti
Vejvrede fra cyklister
Resultaterne viser, at vejvrede, især tilråb og at ’få fingeren’, er forholdsvis udbredt. Ca. 42 % af respondenterne havde oplevet tilråb fra og 36 % at have ’fået fingeren’ af cyklister.
Især i København er problemet udbredt, hvor hele 62 % har oplevet tilråb fra cyklister. Disse resultater peger i retning af, at tiltag til at reducere problemet er tiltrængt.
Trafikantgrupperne har forskellige vilkår
-
Bilister har en fast plads på vejen, har kørekort og dermed fået formel træning i regler og bilkørsel, de er en forholdsvis homogen gruppe med forudsigelig adfærd og de skal som tunge trafikanter vise hensyn/passe på de andre.
-
Cyklister har ikke altid en fast plads i trafikken, de kan flette sig ind mellem fodgængere og bilister, kompetencerne tilegnes ved learning by doing. Cyklisterne er en mangfoldig gruppe med en uforudsigelig adfærd, de fornemmer trafikken mere end de følger regler. Modsat de andre trafikanttyper kræver det stor energi at starte og stoppe, hvorfor cyklisterne er meget motiverede for at holde flow, og som bløde trafikanter regner de med at bilisterne passer på dem.
-
Fodgængere er adskilt fra de øvrige trafikanter, farten er langsom og de har overblik og orienterer sig uden problemer; der er kun få regler og hensyn, der skal tages, og de bruger ikke kræfter på at starte og stoppe. De er opmærksomme på deres egen sårbarhed og orienterer sig for ikke at komme til skade i trafikken.
Komplekst problem – mange løsninger
Undersøgelsens resultater viser, at problemet med uhensigtsmæssig adfærd blandt cyklister er komplekst, men resultaterne viser også, at en lang række aktører kan være med til at sikre en mere hensigtsmæssig og mindre konfliktfyldt afvikling af trafikken.
-
Forskellige typer af kampagneaktiviteter kan sætte fokus på at trafikantgrupperne viser hensyn og er opmærksomme på hinanden i trafikken.
-
Kommunerne kan sikre, at infrastrukturen tilgodeser cyklisterne og fremmer forudsigeligheden og den gode adfærd.
-
Færdselsreglerne kan revideres, kommunikeres og håndhæves på en måde, der giver mening for cyklister.