-
Styrfittings og frempind:
Når du skal fra råt stel til færdig cykel, er første skridt at montere forgaffel og styrfittings. Styrfittings er de skåle og kuglelejer, som forbinder forgaflen med stellet og sikrer, at forhjulet kan drejes. Montering, størrelser og typer af styrfittings kan være tricky og kræver specialværktøj, så en tur forbi cykelsmeden kan være godt givet ud. Har du købt et stel, hvor forgaflen allerede er monteret, så kan du bare smøre og gå videre til at vælge den frempind, som skal holde dit styr.
Husk: Frempindens længde bestemmer, hvor foroverbøjet din kørestilling er – så vælg med omhu.
-
Styr, bremsegreb og gearvælgere:
Racerstyr, mågestyr, butterflystyr eller bare et snorlige styr? Styret afgør, hvordan du interagerer med din cykel. Og så er styrets form sammen med styrbånd og greb virkelig med til at give cyklen personlighed. Du kan udforme cockpittet efter dine præferencer. Cykelstyr er 1"/25.4 mm. eller oversize/31.8 ved frempinden - begge kan bruges til både racercykler og MTB. Der er dog en størrelsesforskel på den del af styret, hvor greb eller håndtag monteres - på et gedebukkestyr er diameteren 23.8, hvor den måler 22.2 på andre styr. Så styrvalget bestemmer hvilke bremsegreb og gearvælgere, du kan bruge: Et lige MTB-styr passer til triggerskiftere og traditionelle brem- segreb, mens et gedebukkestyr fx passer til de såkaldte STI-greb, hvor bremsegreb og gearskift er integreret.
Husk, at styr og frempind skal passe sammen i diameter. Når du vælger bremsegreb, skal du huske, at trækket i kablet varierer efter grebets type – derfor skal du sikre dig, at dine greb er kompatible med dine bremser. Ligeledes skal dine gearvælgere passe til din bagskifter og kassette – en gearvælger med ni gear er fx ikke kompatibel med en otte gears bagskifter. Vælg en samlet gruppe, hvis du køber nye komponenter – så ved du, at delene passer sammen.
-
Bremser:
Du kan vælge mellem navbremser, skivebremser og fælgbremser. Med mindre du er en erfaren selvbygger, så anbefaler vi en klassisk V-fælgbremse eller en cantilever-fælgbremse – nemmeste montering, fungerer til smalle og brede dæk og giver en solid og afmålt bremsekraft.
-
Hjul og dæk:
Hjulet består af et nav, eger, nipler og en fælg. Du kan selv bygge dine hjul, men det kræver en del øvelse, så vi anbefaler, at du køber et færdigt hjulsæt. Bredden på dit baghjuls nav skal passe med dit stel og dit valg af baghjul definerer din geartype. Dit valg af dæk, bør afspejle det underlag, du kører mest på.
Husk, at stel og bremser sætter grænser for, hvor store og brede dækkene kan være. Vælg et sæt, som passer til dine fælge.
-
Sadel og sadelpind
Sadlen er alfa omega for din komfort. Det er individuelt, hvad vi sidder godt på. Nogle foretrækker en lædersadel, som former sig efter din bagdel, mens gelsadlen er nummer 1 hos andre. Dog er sadlens bredde afgørende, og du skal være opmærksom på ikke at vælge en saddel, hvor du oplever, at den presser på nerverne i bækkenbunden.
Køber du din sadel hos en forhandler, som kan måle din sadelbredde, så er du godt på vej mod din optimale sadel. Gå efter en sadelpind i aluminium, som ikke ruster.
Husk at tjekke, om sadelpindens diameter passer i dit stel og før du monterer den, så smør pinden ind i fedt ellers kan den sætte sig uhjælpeligt fast i stellet.
-
Krankboksen
Krankboksen er cyklens motorrum, hvor al kraft føres videre til kæde og hjul. Du skal vælge en krankboks, som passer til gevindet i dit stel og den type krank, du monterer. Et godt standardvalg er en krankboks med firkantet aksel og lukkede kuglelejer.
Husk, at boks og krank både har betydning for din kædelinje og for hvor tæt dine klinger kommer på stellet.
-
Kranksæt, skiftere, kæde og kassette
Kranksættet kan have en, to eller tre klinger og betjenes af en forskifter. Kassetten er en samlet enhed af 7-12 tandhjul, som er monteret på bagnavet og betjenes af en bagskifter. Komponenterne udgør sammen med kæden gearene i et udvendigt gearsystem. Størrelsen på dine forklinger og størrelsen på kassettens tandhjul bestemmer cyklens gearing.
Husk, at kæde, kassette, bagskifter og gearvælger skal være til samme antal gear.