Fra 2024 og frem forpligter EU-direktivet CSRD alle store virksomheder og senere børsnoterede SMV’er omfattet af årsregnskabsloven til at rapportere på og offentliggøre deres bæredygtighedsarbejde inden for miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold.
Det kan være en hurtig og effektiv måde at reducere virksomhedens klimaaftryk, når man gør det nemt for medarbejdere at vælge cyklen frem for bilen til den daglige transport. Derfor har Cyklistforbundet udarbejdet en vejledning til, hvordan virksomheder kan rapportere på medarbejdertransport (Drivhusgasprotokollens scope 3, kategori 7) som en del af klimaregnskabet og i overensstemmelse med de standarder, som CSRD-direktivet fastsætter.
Med vejledningen tager vi jer skridt for skridt igennem, hvordan I udregner en baseline og med den kan rapportere på emissioner fra medarbejdertransport og klimaaftrykket herfra - samt hvordan I kan nedbringe virksomhedens CO2-udledning med cykelinitiativer som fx en certificering som Cykelvenlig Arbejdsplads CFE 2030.
Vejledningen henvender sig både til de rapporteringsforpligtede virksomheder og til andre arbejdspladser, som ønsker at styrke deres bæredygtighedsrapportering.
Hvorfor CSRD og styrket bæredygtighedsrapportering?
Formålet med CSRD er at ensrette kravene til bæredygtighedsrapportering på tværs af EU. I forlængelse af CSRD-direktivet bliver der udviklet europæiske bæredygtighedsstandarder (ESRS) for de forhold, der skal rapporteres på.
Selv hvis en virksomhed ikke er forpligtiget fra 2024 og ikke bliver det på sigt, er det stadig en meningsfuld måde for virksomheden at dokumentere deres bæredygtighedsarbejde.
Erhvervskunder, finansielle institutioner, myndigheder og forbrugere efterspørger i stigende grad produkter og services med lav klima- og miljøpåvirkning, og det er vigtigt, at dokumentationen er i orden.
Hvad er scope 3?
Emissioner fra medarbejderes transport til og fra arbejdet hører under Drivhusgasprotokollens (GHG) scope 3, der dækker alle øvrige indirekte udledninger fra virksomhedens værdikæde.
Alt efter virksomhedstype vil den emissionsandel, medarbejdertransport udgør i det samlede klimaregnskab, variere. Emissionerne fra medarbejdertransport vil sandsynligvis udgøre en mindre andel for en produktionsvirksomhed end for en servicevirksomhed.
Alligevel vil det for mange være væsentligt at rapportere på medarbejdertransport, og for visse typer virksomheder kan medarbejdertransporten udgøre en væsentlig del af virksomheders udledning.
Hvordan kommer man i gang?
For at kunne rapportere på medarbejdertransportsemissioner skal virksomheden først udregne en baseline.
Herefter kan virksomheden begynde at rapportere på klimaaftrykket fra medarbejdertransport og også fastsætte reduktionsmål for at nedbringe CO2-udledningen fra medarbejdertransport.
Hvorfor rapportere på medarbejdertransport?
Der er mange fordele ved at fremme cyklisme på en arbejdsplads. At motivere flere medarbejdere til at vælge cyklen til og fra arbejde har ikke kun sundhedsmæssige gevinster for den enkelte medarbejder og kollektive samfundsgevinster i forhold til styrket folkesundhed.
Grønnere transport er også helt konkret med til at reducere virksomhedens klimaaftryk. Hvis en medarbejder tager benzinbilen til og fra arbejde, udleder medarbejderen 260 g. CO2 pr. km. Hvis medarbejderen derimod tager cyklen, udledes der 0 g. CO2 pr. km.