Nemmere adgang for cyklister er godt for forretningen
Vælger butikker at øge fokus på cyklister og gåendes transport- og parkeringsmuligheder, kan der være en mærkbar økonomisk gevinst. Dette gælder for den enkelte virksomhed og deres fokus på kundeadgang, men ligeledes på et større samfundsplan.
Hvis man som forretning gør det nemmere at parkere med cykel, så er der en god mulighed for at øge forretningens omsætning. Ifølge en rapport fra ECF (European Cyclists Federation), er der mange ting ved at være cykelvenlig, som kan gøre forretninger mere indtægtsrige. Prioriteringen af parkeringspladser er vigtig; hver kvadratmeter parkering sat af til cykler giver fem gange flere penge, end hver kvadratmeter sat af til bilparkering. Dette virker måske meget naturligt, da der for hver bilparkeringsplads kan være parkering for op til 15 cyklister i stedet.
Men, det er værd at tage med, at cyklister generelt også handler mere lokalt og er mere loyale kunder. Forhandlere undervurderer generelt købevilligheden hos cyklister, og overvurderer købevilligheden hos bilister. Så når der skal investeres i ny parkering ved en butik, er det værd at overveje, om der skal investeres i cykelparkering, i stedet for bilparkering.