Udviklingen i den såkaldte cykelandel viser et skævt cykeldanmark, hvor cyklingen går frem i de store byer, mens den går tilbage eller i bedste fald stagnerer i de mindre byer. Cyklistforbundet mener, at cyklen bør være et reelt og attraktivt alternativ til andre transportformer for både børn og voksne i hele Danmark. Dette kræver prioritering fra kommunerne samt en strategisk medfinansiering fra statens side.
Stor forskel på land og by
I Storkøbenhavn, Aarhus og Odense har der i perioden fra år 2000-2013 været en entydig fremgang i andelen af borgere, der cykler. Men mens cykelandelen er steget med 15 pct. i de nævnte byer, er den faldet tilsvarende i de mindre danske byer.
På landet er cykelkulturen udfordret af lange distancer, begrænset cykelinfrastruktur som stier og belysning samt bilernes høje hastigheder på vejene. Det gør det utrygt og mindre attraktivt at vælge cyklen på landet. En stærk bilkultur på landet er også en trussel mod cyklismen.
Danskerne vil gerne cykle mere
En undersøgelse foretaget af COWI i 2014 viser, at 30 pct. af de adspurgte ville cykle mere, hvis betingelserne var i orden. Ligeledes viser undersøgelsen, at 38 pct. af alle bilister ønskede at cykle mere. Det samme gør sig gældende for hele 46 pct. af dem, der normalt bruger kollektiv trafik. Andelen af cykelture er højest i byerne, og erfaringerne viser, at det er lettest at motivere folk til at tage cyklen på arbejde, når de har kortere end 5 km. Men ifølge COWIs undersøgelse drømmer lidt mere end 1/3 af befolkningen om at cykle mere, uafhængigt af om de bor i København, i en mindre by i Jylland eller på landet.
Behov for at ændre holdninger og vaner
Bilejerskabet er typisk højt på landet, fordi afstandene er lange, og der i en husstand ofte bor to voksne, der pendler til arbejde. Flere biler i carporten smitter af på hele familiens liv, hvor bilen typisk bruges til alle ture – også på de meget korte strækninger. Kommunerne kan udover at skabe trygge og sikre rammer for hele familiens cykling gøre meget i forhold til at udfordre borgernes holdninger og vaner, således at cyklen kan blive det foretrukne transportmiddel på de kortere strækninger (fx under 3-6 kilometer).