Det er bæredygtigt og sundt at bruge cyklen og den kollektive trafik frem for bilen. Derfor er det vigtigt at fremme et fleksibelt transportsystem, så der skabes gunstige muligheder for at kombinere cyklen med den kollektive transport især over lange afstande.
Cyklen spiller en helt central rolle i en fremtid, hvor den kollektive transport skal bidrage til at løfte en større del af transportbehovet og være et attraktivt alternativ til privatbilismen.
Kombinationstransport skal være attraktivt
Der er behov for at forbedre cyklernes pladsforhold i togene, ligesom det er værd at gennemføre forsøg med cykelmedtagning i busser og letbaner. Ambitionsniveauet for cykelparkering ved stationer skal endvidere løftes, så det bliver lettere at pendle til og fra stationer. I begge henseender bør der tages højde for øgede udfordringer med ladcykler, cykelanhængere og efterløbere.
Cyklistforbundet mener endvidere, at medtagning af cykler i den kollektive transport skal gøres mere fleksibel og gennemskuelig. I hovedstadsområdet er det fx. gratis at medbringe cykel i DSB’s S-tog, men ikke i kystbanen eller metroen. Der er behov for en mere enstrenget politik imellem de forskellige trafikselskaber.
Cyklistforbundet anbefaler og ønsker, at cykelmedtagning i udgangspunktet bør være gratis. Som alternativ til cykelmedtagning kan der indføres pendlercykler ved danske stationer og stoppesteder, hvor der er åbenbare økonomiske fordele ved det - fremfor at investere i dyrt togmateriel.