Konsekvensen af lovforslaget er utvetydigt, at vores byer vil blive indrettet med biler og bilisters behov som pejlemærke frem for at understøtte de senere års meget positive ambitioner om at skabe grønne og mere menneskevenlige byrum, mindske trængslen og reducere støj- og luftforurening. Det er et tilbageskridt mod 1960’ernes trafik- og bysyn. Langt størstedelen af Københavns Kommunes planlagte og udrullede hastighedssænkninger må nu trækkes tilbage, fordi loven vil prioritere bilers fremkommelighed og hastighed over menneskevenlige bymiljøer. Andre eksempler på populære tiltag, der ikke ville kunne gennemføres, hvis det tilbageskuende lovforslag vedtages, er fredeliggørelsen af Nørrebrogade i København, genurbaniseringen af Thomas B. Thriges Gade i Odense, gågader og minimering af mængden af gennemkørende trafik i boligkvarterer. Det er alarmerende, hvis så populære byforbedrende projekter ikke vil kunne gennemføres i fremtiden.
Biler står kun for lidt over halvdelen af danskernes transportture[1]. Det er sørgeligt, hvis regeringen og ministeriet ikke har øje for andet end bilers fremkommelighed og lader det gå forud for kommunale politikeres ønsker om at udvikle byer for mennesker – herunder børn, ældre og andre trafikanter end bilister.
Vi er i Cyklistforbundet helt enige med Kommunernes Landsforening, når de i en henvendelse til transportministeren og Folketingets transportudvalg kritiserer, at lovforslaget arbejder med kriterier, som næsten udelukkende forholder sig til mængden af biler. Det negligerer behovet for at kunne arbejde med at indrette vejene og brugen af den ud fra kriterier, som handler om at øge trafiksikkerheden. Vi ser det - som KL - som et væsentligt tilbageskridt i forhold til gældende regler.
Det er en rigtig og klog beslutning at fratage den lokale politikreds indflydelse på hastighedsgrænserne og i stedet lægge ansvaret hos den lokale vejmyndighed. Men det fremlagte lovforslag vil sætte Danmark bagest i bussen, når det kommer til at styrke trafiksikkerhed og revitalisering af vores byer.
Rettelse
I en tidligere version af høringssvaret stod:
"Med lovforslaget fjernes kommunernes mulighed for med nogle få undtagelser fx omkring skoler at sænke hastigheden til 30 km/t."
Dette er ændret til nedenstående, da det er mere retvisende:
"Med lovforslaget indskrænkes kommunernes mulighed for at sænke hastigheden til 30 km/t."