Børn skal trygt kunne cykle til skole

Ingen kører cyklister ned med vilje. Og alligevel sker det – også hvor cyklisten er et barn. Den 26. august blev en 13-årig dreng kørt ned, bagfra, på en landevej. I dagslys. Drengen dør. Den 28. august blev to piger på 10 og 12 ramt af en overhalende bil – heldigvis kom ingen af dem slemt til skade. Begge påkørsler skete på landeveje i Jylland. Havde der været en cykelsti, var disse påkørsler ikke sket.

Leder i Cyklister nr. 4 / efterår 2023 af landsformand Jens Peter Hansen

Ingen kører cyklister ned med vilje. Og alligevel sker det – også hvor cyklisten er et barn. Den 26. august blev en 13-årig dreng kørt ned, bagfra, på en landevej. I dagslys. Drengen dør. Den 28. august blev to piger på 10 og 12 ramt af en overhalende bil – heldigvis kom ingen af dem slemt til skade. Begge påkørsler skete på landeveje i Jylland. Havde
der været en cykelsti, var disse påkørsler ikke sket.

Data viser, at Danmark er et ret sikkert land at cykle i. Der bliver fx slået flere ihjel i Holland per cyklet kilometer. Men et er sikkerheden — noget andet er den oplevede mangel på tryghed. Vi får ikke flere til at cykle mere, hvis cykelturen føles farligt eller utrygt. Især hvis man er forældre til en niårig skoleelev, der gerne vil cykle til skole. Blandt andet derfor tager vi i denne udgave af CYKLISTER fat i vores skoleveje. Vores utrygge skoleveje. Billederne, vi har taget på Sydfyn med Kristine og hendes døtre, fortæller næsten historien selv. Det er ikke en vej, man føler sig tryg ved at sende sin mindre søn eller datter ud på. Historien er fra Assens Kommune, men den kunne nok være skrevet i de fleste af de 98 kommuner, vi har i Danmark.

Borgmesteren i Assens konstaterer, at den slags veje, er der mange af i Assens Kommune, og at han ikke ser den som specielt usikker. Men hvad med trygheden? Billederne taler deres tydelige sprog. Og Kristines børn kommer ikke ud at cykle på den. Cykelstier giver den ultimative følelse af tryghed. Det vil dog vare rigtig længe, inden der er cykelstier ved alle landeveje i Danmark, så derfor må vi øge trygheden på anden vis. Tolv europæiske lande har lovgivet om et afstandskrav på mindst 1,5 eller 2 meter, når bilister overhaler cyklister. Et sådant tiltag koster ikke milliarder – det kræver blot politisk vilje. I bymæssig bebyggelse bør 30 eller 40 km/t være normen og 50 km/t undtagelsen – sådan er det i Holland. Brug af håndholdt mobil under kørsel bør gøres socialt uacceptabelt, som det heldigvis er sket med promillekørsel.


Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at hver 10. forældre ikke tør sende deres børn ud på skolevejen, fordi de er utrygge. Og færre og færre børn cykler til skole. Vi skal sørge for, at de i hvert fald har muligheden.


God fornøjelse med bladet

Magasinet CYKLISTER

Vi skriver om det, som cyklister går op i og udkommer fire gange årligt

Få nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på cykelområdet med vores månedlige nyhedsbrev.