Det handler både om, at du kan finde en god parkeringsplads ved din destination, og ikke mindst sikkerheden for, at cyklen står der, når du skal bruge den igen.
I Danmark er vi stolte af vores cykelkultur, og med rette. Men når det kommer til cykelparkering, hænger vi fast i kulturen. Mens cyklen selv har gennemgået en voldsom udvikling – fra ladcykler til elcykler og alt derimellem – er der ikke sket noget med cykelparkeringen. Forhjulsholdere er stadig en udbredt løsning, og fokus ligger ofte på kvantitet frem for kvalitet. Resultatet er, at cykelparkeringen mange steder ikke lever op til cyklisternes behov: den ligger forkert, er ubeskyttet mod vejr og vind, tyverisikring er fraværende, eller der er ganske enkelt ikke nok pladser.
Som Pablo Celis, en af landets førende eksperter i cykelparkering, påpeger i dette nummer af CYKLISTER, er cykelparkering underprioriteret overalt i Danmark – især ved trafikknudepunkter som togstationer. Her halter vi langt bagefter lande som Holland, hvor cykelparkering prioriteres højere og får langt flere ressourcer. Konsekvensen er tydelig: Når parkeringen ikke fungerer, vælger nogle cyklen fra – og det er hverken de enkelte cyklister eller samfundet tjent med.
Et trist eksempel finder vi ved Danmarks største banegård, Hovedbanegården i København. Cykelparkeringen her er kaotisk og utilstrækkelig. Sammenligner vi med Amsterdam, hvor man har etableret en underjordisk cykelparkering med plads til 7.000 cykler – og endda under vandet i havnen – står det klart, at vi kan og bør gøre det bedre.
Men herhjemme mangler den politiske vilje til at afsætte de nødvendige midler. Der bliver bygget nye cykelstier, men cykelinfrastrukturen stopper ikke der. Kommuner og staten bør langt oftere prioritere en nem, sikker, tryg og tør cykelparkering til de over to millioner hverdagscyklister i Danmark.
Der er dog lyspunkter. Viborg og Odense har taget store skridt for at forbedre cykelparkeringen ved deres banegårde, hvilket du kan læse mere om i temaet om cykelparkering i dette nummer.
Godt Nytår og god fornøjelse med læsningen.
Leder i Cyklister nr. 1 / vinter 2025 af landsformand Jens Peter Hansen