Er fem kilometer længere på 
landet end i byen?

Nej, fem kilometer er fem kilometer. Men mange oplever det som langt mere utrygt at cykle fem kilometer på landet på en 80 km/t landevej uden cykelsti.

Leder i Cyklister nr. 4/Efterår 2024 af landsformand Jens Peter Hansen

Det er en realitet, som jeg selv oplever, da jeg har cyklen som mit primære transportmiddel. For nylig cyklede jeg til Friluftsrådets regionsmøde i Vejle og tog – ligesom bilisterne – den mest direkte rute fra Hvidsten. Af de 47 km var 41 procent på landeveje uden cykelsti eller bred kantbane.

Derfor undrer det mig ikke, at en ny forskningsartikel fra Syddansk Universitet viser, at folk på landet cykler markant mindre til job og uddannelse end byboere, selv ved samme afstand. Undersøgelsen, der omfattede 46.000 danskere, fremhæver tid som den største barriere for at cykle, men også vejret og en præference for bilkørsel. Utryghed nævnes kun som en lille faktor. Men for os, der bor på landet, er utryghed en stor barriere. Undersøgelsen adskiller nemlig ikke cyklisternes svar på utryghed, om de kommer fra landdistrikter med minimal cykelinfrastruktur eller byer med mange cykelstier. Skal flere landboere cykle, skal det være trygt.

Der er brug for massiv investering i cykelinfrastruktur. De første fem mia. kan tages fra Hærvejsmotorvejen, som Vejdirektoratet selv anser som et samfundsøkonomisk tab. Her og nu bør en 1,5 m lov vedtages for større tryghed. Altså en minimumsafstand mellem biler og cykler på vejen. Et sådan tiltag koster intet – her kræves blot politisk vilje til at skabe større tryghed for cyklister. Også i byerne skal vi fortsætte med at fremme cykling – som du kan læse om i dette nummer, hvor vi fortæller om kampagnen “30 er det nye 50”.

Magasinet CYKLISTER

Vi skriver om det, som cyklister går op i og udkommer fire gange årligt

Få nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på cykelområdet med vores månedlige nyhedsbrev.