’Anlæg for parkering og standsning i byer’. Det er den prosaiske titel på Vejdirektoratets håndbog, der beskriver, hvordan anlæg for parkering og standsning i byområder udformes. Håndbogen er under revision, og vi har i Cyklistforbundet skrevet vores mening om den i et nyt høringssvar.
Desværre bliver cykelparkering behandlet som et stedbarn. Mens der centimeternøjagtige anvisninger på, hvordan man sikrer god og sikker bilparkering, er cykelparkering kun løseligt beskrevet, som om det ikke er så vigtigt.
God og tryg cykelparkering er en integreret del af en ordentlig (cykel)infrastruktur. Hvis cykelparkering ved stationer, banegårde og pladser ikke fungerer eller ligger det forkerte sted, bliver den ikke benyttet ret meget. Du skal være tryg ved, at din cykel kan sikres, og ikke bliver ødelagt af stativet. Der skal være plads til ladcykler på en god måde. Og beliggenheden skal føles naturlig og passe til den måde, vi bevæger os i det pågældende byrum.
Så kære stat, kommuner og virksomheder: Tag nu cykelparkering seriøst – lige så seriøst som bilparkering. Når man cykler et sted hen, har man behov for at parkere cyklen, og at finde den igen, når man vender tilbage. Det gælder også elcykler, som du kan læse om i dette nummer. Og måske især elcykler, som kan være meget kostbare. Elcykler, som løfter folk over barrieren for at tage cyklen, forlænger cyklisters rækkevidde og som er sunde at køre på. Det kan du læse mere om inde i bladet.
God fornøjelse med læsningen.