Foto: TV Lillebælt
I Kolding hverver de deltagere til Vi Cykler Til Arbejde ved at dele morgenbrød ud
Cyklistforbundets kampagne Vi Cykler Til Arbejde engagerer hvert år en masse deltagere - og en masse frivillige som en vigtig del af bagtæppet for kampagnen. De frivillige er dem, der er ude på gader og stræder for at gøre opmærksom på kampagnen for at få så mange deltage med som muligt.
Kreativiteten er stor, når der skal laves events og aktiviteter for Cyklistforbundets sager. Der er godt 12.500 medlemmer af Cyklistforbundet og 55 lokale afdelinger og repræsentanter rundt om i landet, heriblandt omkring 200 aktive frivillige. De hjælper blandt andet med både at tale Cyklistforbundets sag politisk og i lokalområdet, men især også i forbindelse med kampagner og events.
Sådan er det også i Kolding. Her var hele bestyrelsen for den lokale afdeling af Cyklistforbundet på gaden for at hverve deltagere til Vi Cykler til Arbejde. Strategien var at stille sig i et af de mest trafikerede Vejkryds en tidlig morgen midt i myldretiden og så ellers dele poser med morgenboller, smør og lidt kampagnematerialer ud. Den slags event er efterhånden blevet en tradition i Vi Cykler til Arbejde, og det er da heller ikke første gang, de prøver det i Kolding, fortæller Bjarne Aasø, medlem af bestyrelsen i Kolding lokalafdeling. - Det er noget, vi har gjort i en del år, så vi er efterhånden ret erfarne i, hvor vi skal stå, hvad tid og al den slags, så vi får kontakt med flest mulige. Vi var fem i alt, fire fra bestyrelsen og en frivillig mere. Det er meget godt både at have nogen, der hele tiden kan sørge for at gøre poser klar, mens andre deler ud. Så var der så nogle andre, som havde været inde og gøre alle poserne klar dagen før. Det fungerer godt på den måde. Vi har også fået støtte fra kampagnen til at købe bagerbrød og til det med informationsmaterialer og den slags, så vi er jo en del af noget stort her.
Vi Cykler til Arbejde har kørt i et kvart århundrede, så det er efterhånden blevet lidt af en forårsklassiker, fortæller Bjarne, som samtidig synes, at det er særligt sjovt i år, hvor kampagnen bliver koblet sammen med Tour de France, der starter i Danmark denne gang.