Derfor er cykelsagen værd at kæmpe for

Danmark har brug for flere cyklister, og cyklister har brug for bedre forhold. Som medlem af Cyklistforbundet har du sikkert hørt det udsagn. Men hvorfor er cykelsagen værd at kæmpe for? Få de vigtigste grunde her.

Siden 1990 har vi cyklet stadig mindre i Danmark. Men det gør en stor og positiv forskel for folkesundhed, klima og trængslen på vores veje, når flere cykler mere i hverdagen. Der er enorme samfunds­mæssige fordele ved, at vi cykler, og det koster os dyrt, når vi ikke gør.

CYKLING

  • Der blev cyklet 3,43 mia. km i 1990 i Danmark. I 2020 var det tal faldet med 16,9 % til 2,85 mia. km. (Vejdirektoratet, nøgletal om vejtransport)

  • Fra 2014 til 2021 er antallet af cyklister på danske cykelstier faldet næsten 14 procent
    (DTU’s Transportvaneundersøgelse, 2021)

  • Hvis danskerne cykler 10% mere end i dag, vil det give over 235.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk sundhedsgevinst på 2,5 milliarder kroner (DI, 2022)

  • Den samfundsmæssige gevinst ved at erstatte en km i bil med en km på cykel er 8,39 kroner. For elcykler er beløbet 5,36 kr. per km. Det skyldes sundhedseffekter og reducerede udgifter til behandling (Transportministeriet, 2023).


SUNDHED

  • Vi sidder os ihjel. Inaktivitet er den næststørste dræber efter rygning. Hvert år dør 6.000 danskere en for tidlig død på grund af inaktivitet (Sundhedsstyrelsen, 2016)

  • Cykling reducerer risiko for tidlig død med 28% (Forskningsenheden Active Living, SDU)

  • Cykling reducerer risikoen for alvorlige sygdomme. Bare en times cykling om ugen forebygger livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygsomme og flere typer kræft (Active Living, SDU).


TRÆNGSEL

  • Elbiler er mere klimavenlige end benzin/dieselbiler, men tager lige så meget plads

  • Trængslen på vejene koster det danske samfund dyrt. De samlede trængselsomkostninger beløber sig årligt til mellem 29,5 og 31,5 milliarder kroner (DI, 2029)

  • Der spildes hvert år tusindvis af timer i trafikken, og trængslen og køerne på vejene stiger og stiger. I 2030 forventes det, at bilister ved de fire største byer bruger over dobbelt så lang tid på at sidde fast i trafikken som i dag (Ekspert­gruppen Mobilitet for Fremtiden, 2018)

  • Den danske bilpark er i 2013-2023 vokset med en halv million biler. Det skyldes især, at flere familier ejer mere end én bil. I 2021 havde næsten hver femte familie i Danmark to eller flere biler (Danmarks Statistik, 2023)

  • 46% af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er 10 km eller derunder (DST, 2023) 

  • Knapt 700.000 danskere eller 30 % af personer over 15 år, der arbejder eller er under uddannelse, bruger ikke cyklen som transport, selv om de bor inden for henholdsvis 1-5 km (velegnet til traditionel cykel) eller 6-15 km (velegnet til el-cykel) af deres arbejde eller uddannelse (SDU, Danmark i Bevægelse, 2023).

KLIMA

  • Hvis man pendler 15 km på cykel i stedet for med benzinbil, sparer man ca. 1 ton CO2 udledning årligt. I 2023 udledte den danske vejtransport ca. 11 mio. ton CO2 = 25% af Danmarks udledninger (Concito, 2024)

  • Der kan dagligt spares 500 ton CO2 på Sjælland, hvis ½ af dem, der bor og arbejder tæt på en station, skifter bilen ud med kombination af cykel / kollektiv transport (Super­cykelstierne, 2020).

BØRNELIV

  • Børn og unge cykler mindre og sjældnere. I forhold til antal cyklede kilometer pr. dag er cykling faldet med 24,5% over en ti-årig periode hos de 10-17-årige. antallet af cykelture pr. dag er i samme periode faldet med 31,9% (DTU Transportvane­undersøgelse, 2021)

  • Kun 26% af de 11-15-årige lever op til de officielle anbefalinger om at være fysisk aktiv mindst 60 minutter dagligt. Cykling anbefales som en god måde til at få mere bevægelse ind i børns hverdag (Sundhedsstyrelsen, 2019)

  • Danske børn har europæisk bundrekord i fysisk aktivitet (WHO, 2016)

  • Børn, som cykler til skole i stedet for at blive kørt, har i gennemsnit en bedre koncentrations­evne på op til 4 timer (Københavns Kommune, 2016) 

  • Unge vælger i stigende grad cyklen fra og bilen til. De 16-24-åriges brug af bil på tre år er steget med 14,7%, mens brug af cykel er faldet med 15,1% (DTU Transportvaneundersøgelsen, 2019)­

TRAFIKSIKKERHED

  • Hvor det er blevet stadig mere sikkert at være bilist, er der ikke en tilsvarende positiv udvikling i forhold til alvorlige cyklistulykker. Cyklister udgør desuden en større andel af tilskadekomne og dræbte end tidligere (Vejdirektoratet, 2024)

  • Utryghed i trafikken er en af fem hovedårsager til, at vi holder op med at cykle (Vejdirektoratet, 2018)

  • Bilers høje fart gør hver fjerde forældre utryg ved at sende sit barn på cykel ud på skolevejen på egen hånd (Rådet for Sikker Trafik, 2018).

Aktuelt

Lige nu

Hvad sker der på cykelområdet - hvad har Cyklistforbundet gang i? Få det aktuelle overblik lige her og lige nu.

Gå til seneste artikler

Det vil vi

Det arbejder vi for

Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sund og bæredygtig verden med cyklen som løftestang.

Læs Cyklistforbundets manifest

Det vil vi

Landsformandens ledere

Cyklistforbundets landsformand Jens Peter Hansen skriver lederen i medlemsmagasinet Cyklister. Altid om aktuelle emner.

Se landsformandens ledere