Klare regionale forskelle
Der træder flere klare regionale forskelle frem i undersøgelsen. For eksempel mener ni ud af ti i Region Hovedstaden, at cyklen er god for klima og miljø. Det mener kun otte ud af ti i Region Syddanmark.
Hvor især indbyggere i hovedstadsområdet mener, at bedre muligheder for at kombinere cykel med offentlig transport vil få dem til at cykle mere, mener især nordjyder, at flere cykelstier vil få dem til at cykle mere.
Ser man på kønsforskellene, viser det sig, at mænd vil have cykelstier og færre stop for at cykle mere. Kvinder vil have mindre trængsel på cykelstien.
Alt klar til den kloge beslutning
Klaus Bondam kalder de nye tal et vink med en vognstang til Folketingets politikere. Han opfordrer politikerne til at tage den nye viden med sig, når de skal forhandle de kommende års trafikaftaler og indsatser for grøn omstilling.
- De samfundsmæssige argumenter for at foretage den investering og skabe de rammer, der får flere til at cykle mere i hverdagen, er for længst på plads. Vi har den viden, som der er brug for. En investering i cykelområdet er en investering i et stærkt, sundt og bæredygtigt Danmark. Med undersøgelsen kan vi nu slå fast, at den folkelige opbakning også er på plads. Der er ingen grund til at tøve med at styrke hverdagscyklingen, siger Klaus Bondam.
Bilister skal tilbydes stærkt alternativ
Selvom Danmark i udlandet bliver rost for at være et stærkt cykelland, er fakta, at færre og færre danskere cykler. Ifølge Vejdirektoratet er cykelandelen af alle ture gennemført af 10-85 årige bosat i Danmark faldet fra ca. 17% i 2014 til ca. 14 % i 2018.
Derfor opfordrede Cyklistforbundet med sit politiske oplæg CYKELLAND.NU i januar Folketinget at gennemføre fire politiske initiativer, som skal vende den udvikling. Det drejer sig blandt andet om at give kommuner lettere adgang til at indføre 30 km/t-zoner på udvalgte strækninger med mange cyklister og gående og give 25.000 danskere tilskud til at købe en el-cykel. En lignende ordning er med succes indført i Sverige.
Klaus Bondam glæder sig derfor over, at undersøgelsen bekræfter el-cyklens potentiale i forhold til at flytte bilister over til en grønnere og sundere transportform: Hver fjerde af de cyklister, der ikke cykler så ofte, siger, at en el-cykel kunne få dem til at cykle mere (26%). Derimod mener hver tredje blandt de danskere, der bruger bil som primært transportmiddel, at de ville cykle mere, hvis de havde en el-cykel (34%).
- Det giver i den grad mening at tilbyde bilister et stærkt alternativ til de lidt længere cykelture. 47 % af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er ifølge Danmarks Statistik på 10 km eller derunder, siger Klaus Bondam.
Cyklisters trafiksikkerhed står i stampe
Cyklistforbundets Cykelland.Nu-oplæg skal ses i lyset af, at mens antallet af dræbte og tilskadekomne bilister falder, har antallet af dræbte og tilskadekomne cyklister og fodgængere ifølge Vejdirektoratet været stort set uændret siden 2012.
- Danmark har brug for flere cyklister, og danske cyklister har brug for bedre trafiksikkerhed. Gode og sikre cykelstier, der binder vores hverdag, vores hjem, skoler, uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og fritidsaktiviteter sammen, er forudsætningen for, at vi holder fast i cyklen og kan høste de enorme klimamæssige og sundhedsmæssige fordele, som ligger i det, siger Klaus Bondam.