Når døden kommer kørende bagfra
I 2019 var det påkørsel bagfra, der dræbte 8 ud af 31 trafikdræbte cyklister. Det var syv flere end året før.
Det kan både være bilistens og cyklistens skyld, når cyklister bliver påkørt bagfra og dræbt. Nogle ulykker sker, fordi bilisten er uopmærksom, og i andre tilfælde kører cyklisten uden om en parkeret bil eller svinger pludselig ud på vejbanen uden at se sig for.
Det viser en analyse, Vejdirektoratet har lavet af 25 påkørsler bagfra med dødelig udgang fra 2010 til 2015. Der er altså tale om ulykker, hvor bilist og cyklist kører i samme retning.
Det er karakteristisk for ulykkerne, at bilisten næsten altid er en mand, og to ud af tre cyklister er også af hankøn. Det er dog ikke nødvendigvis udtryk for, at mænd er mere uopmærksomme i trafikken end kvinder. Ulykkerne sker oftest på lige strækninger uden bebyggelse, og her cykler mænd i højere grad end kvinder - ofte på racercykel.
- Det kan være mere utrygt at cykle på landevej, men mændene gør det alligevel, og man skal også kunne cykle der, siger Marianne Steffensen, som er Vejdirektoratets talsperson inden for trafiksikkerhed.
15 af de 25 dræbte i analysen er over 62 år. Det kan hænge sammen med, at ældre har sværere ved at orientere sig i trafikken og lettere afgår ved døden, hvis de bliver kørt ned.
- De trækker måske for langt ud på vejbanen, fordi de er bange for at komme for tæt på en høj kant ud til rabatten, men det er sværere at dreje hovedet og holde balancen, når man bliver ældre, så de ser sig ikke over skulderen, siger Marianne Steffensen og påpeger, at de ældre ikke altid selv er skyld i ulykkerne.