Debatindlæg bragt i Mobility Tech 10. oktober 2022
Hjælp virksomhederne med at bakke op om cykling: Fjern de skattemæssige barrierer
Flere virksomheder har fået øjnene op for de mange fordele, der er ved at flytte medarbejdere, varer, ydelser og tjenester fra bil til cykel. Men potentialet er meget større. Det kræver bare, at virksomhederne får den hjælp til at udnytte potentialet, som de har brug for - fx at fjerne beskatningen af arbejdsgiverbetalte cykler.
Af Jane Kofod, vicedirektør i Cyklistforbundet, og Trine Stig Mikkelsen, daglig leder af Cyklistforbundets rådgivningscenter Cykelvæksthuset
I Aarhus Kommune har de 7.500 ’kørende jobs’ - for eksempel sosu-assistenter og sundhedsplejersker, der kører rundt til borgerne. Selv om kommunen hellere så, at turene blev kørt på el-cykel. køres de fleste af turene i bil. Ovenikøbet vil en stor del af de kørende medarbejdere også hellere køre på en el-cykel, der fx er meget lettere at finde parkeringsplads til, end i en bil.
Når kommunen gerne vil det, er det selvfølgelig, fordi mere cykling vil bidrage til at nå kommunens mål for grøn omstilling. I Aarhus Kommune estimerer man med, at mellem 1,9 og 3,8 mio. kørte kilometer kan flyttes fra bil til cykel, hvis medarbejderne har nem adgang til en arbejdscykel hjemme. Derfor har man da også længe haft planer om at købe el-cykler til kørende medarbejdere. Tanken er, at de skal kunne tage cyklen med hjem til fyraften, så de kan cykle direkte ud på opgave næste dag.
Men i kommunen oplever de nuværende skatteregler som en kæmpe barriere for at forløse potentialerne for mere cykling. For stilles cyklen på hjemadressen efter fyraften, anses det ifølge skattelovningen som et medarbejdergode og skal beskattes. Og skal medarbejderne hver morgen køre i sin bil ind på arbejdspladsen for at hente cyklen, vil en stor del af klimafordelen ryge.
Virksomheder har fået øje på cyklen
Det er ikke kun fra Aarhus Kommune, at vi i Cyklistforbundet hører frustrerede stemmer over skattelovgivningen og ønsker om, at den beskatning fjernes. Vi hører det fra mange af de offentlige og private virksomheder, som vi er i kontakt med via Cykelvæksthuset – Cyklistforbundets rådgivningscenter for virksomheder. Det er virksomheder, som helt konkret ønsker at understøtte cykling og flytte medarbejdere, ydelser og varetransport fra bil til cykel i de mange situationer, hvor det giver mening. Det er virksomheder, som har fået øjnene op for, hvad cyklen kan - både når det handler om virksomhedernes logistikudfordringer i forbindelse med bynær erhvervstransport, og når det handler om at tage et klimamæssigt ansvar. Vi kan ikke blive ved med at leve med de mange biler i vores byer og de trængsels- og støjforureningsgener, som de medfører.