30 er det nye 50

Vær med i kampen for lavere hastighed i byerne. Skriv under på, at 30 skal være det nye 50 på cyklistforbundet.dk/3050.

Tænk, hvis vi kunne gøre vores byer mere fredelige, trygge og rene at være i. Byer, hvor vi ikke er bange for at sende vores børn ud i trafikken. Byer, hvor vi som ældre føler os mere trygge. Byer, hvor cyklister og gående har lige så stor ret som biler - især der, hvor mennesker bor, arbejder og går i skole. Det kan vi godt. Trylleslaget hedder fra 50 til 30 kilometer i timen, og det er faktisk bare sund fornuft.

Hvis vi gør 30 km/t til normalhastigheden, mens hurtigere og farligere fart er undtagelsen, får vi færre dræbte og tilskadekomne i trafikken. Vi får renere luft og mindre støj. Og byerne bliver mere sikre for især de svage trafikanter: børn, unge og ældre.

Derfor ønsker vi, at 30 km/t skal være den nye normal-hastighed i byerne i stedet for de 50 eller 40 km/t, som gælder mange steder nu.

Så kan kommunerne efter en konkret vurdering sætte hastigheden op steder, hvor det vurderes som forsvarligt. Altså omvendt af i dag. Derfor siger vi, at 30 er det nye 50.

Skriv under og bak op om lavere hastigheder i byerne

Byer som Berlin, Oslo, Wien, Bruxelles, Paris, Madrid og Helsinki har allerede sænket farten til 30 km/t. Danmark halter efter.

Læs mere og skriv under på vores underskriftsindsamling på cyklistforbundet.dk/3050.

Sidste år døde 57 mennesker i dansk bytrafik. Byer som London, Oslo og Helsinki har sat hastigheden ned og kan dokumentere markante fald i ulykker. Helsinki har reduceret personskader på grund af trafikulykker i indre by 42 procent. Både Oslo og Helsinki har opnået at have nul (0) døde i trafikken.