30 er det nye 50

Vær med i kampen for lavere hastighed i byerne

Tænk, hvis vi med et trylleslag kunne gøre vores byer mere fredelige, trygge, og rene at være i. Byer hvor det er rart for mennesker at leve og bevæge sig. Byer, hvor hjertet slår lidt roligere, fordi vi ikke er bange for at sende vores børn ud i trafikken, og hvor du som ældre føler dig mere tryg.

Byer hvor cyklister og gående har lige så stor ret som biler.

Trylleslaget hedder fra 50 til 30 kilometer i timen, og det er faktisk ikke magi men bare sund fornuft. Hvis den generelle hastighedsgrænse i byerne sættes ned til 30 km/t, får vi færre dræbte og tilskadekomne i trafikken. Vi får renere luft og mindre støj. Og byerne bliver mere sikre for især de svage trafikanter: børn, unge og ældre.

Cyklistforbundet ønsker, at 30 km/t skal være den nye normal-hastighed i byerne i stedet for de 50 eller 40 km/t, som gælder mange steder nu. Derfor siger vi, 30 er det nye 50.

Du kan nu skrive under på vores underskriftsindsamling og være med i kampen om at få hastigheden ned.

Byer som Berlin, Oslo, Wien, Bruxelles, Paris, Madrid og Helsinki har allerede sænket farten til 30 km/t. Danmark halter efter.

Læs mere og skriv under her: