”I får ikke flere til at cykle ved at sige, det er godt for klimaet”
For den grønne klimatænketank CONCITO er cykling ikke et mål i sig selv. Cyklen er en såkaldt ’enabler’. Den kan ved at afløse bilture være med til at muliggøre, at transporten bliver mere grøn.
Af Jørgen Schlosser
Artiklen er fra Magasinet CYKLISTER #1 2023.
Hvert år afholder Dansk Industri Transportens Dag i bygningen på Rådhuspladsen. Sidste år kom CONCITOS direktør Christian Ibsen med et 20 minutter langt ’klimaindspark’ til transportbranchen, der sad i salen. Han nævnte ikke cyklen. CONCITO er derfor første gæst i denne serie, hvor vi spørger en række aktører, om de husker cyklen i deres politik.
Vi taler med Søren Have. Han er programchef i CONCITO med ansvar for at fremme omstillingen til fremtidens grønne mobilitet. Hvorfor blev cyklen ikke nævnt?
”Det er et udtryk for, at de primære budskaber, vi afleverede den dag, var møntet på godstransportører og købere af godstransport og på luftfarten. Det er helt rigtigt, at vi ikke satte fokus på cyklen, for i det billede, klimamæssigt, så ville det være af mindre betydning.”
For ham er cyklen især vigtig som en såkaldt ’enabler’: Den er med til at gøre det muligt at begrænse biltrafikken.
”Vi ser ikke cykling som et mål i sig selv. Vi ser cykling som et middel til andre gode mål fx sundhed og en mere arealeffektiv transport. Man kan sige, at i en klimamæssig sammenhæng, der ser vi det største potentiale i at sætte ind overfor de rigtig store udledere af CO2 - altså bilparken - ved at have stærke alternativer i form af cykling og offentlig transport. Cykelturen i sig selv gør ikke en stor klimamæssig forskel – det gør den, når den afløser en biltur.”