Ladcykler er en velsignelse – så skab plads til dem!
Af Malte Emborg Vinding, næstformand Cyklistforbundet i København, og Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.
På kun fire år er der kommet 66 procent flere ladcykler på cykelstierne i København. Det viser tal fra Københavns Kommunes mobilitetsredegørelse fra 2023. Det er jo fantastisk! Ladcyklen er en genial opfindelse, som transporterer forældre, børn, indkøbsvarer, værktøj, gods eller en kasse øl. Og den gør det uden at forurene og ødelægge klimaet. Ladcyklerne erstatter ofte en bil, og fylder kun en fjerdedel af pladsen, når den er parkeret.
Hen over sommeren har der imidlertid kørt en heftig debat i flere medier om trængslen på cykelstierne – blandt andet i Berlingske. De mange dejlige ladcykler skaber nemlig problemer på cykelstierne, fordi de fylder ’for meget’.
Det er klart, at når der kommer mange flere ladcykler på cykelstierne kan det give udfordringer – samtidig med, at der er kommet flere konventionelle cykler. Problemet forværres af, at en masse andre køretøjer er rullet ind på cykelstierne: Speed pedelecs (elcykler der må køre 45 km/t), el-løbehjul, el-ladcykler, knallerter m.fl. Og køretøjerne kører med meget forskellig hastighed. Det gør det endnu mere uforudsigeligt. Der opstår flaskehalse og nogle gange decideret farlige situationer, bl.a. fordi der i dag (uformelt) sættes et urealistisk krav til, at cykelstien skal kunne indeholde køretøjer, der kører mellem 10 og 45 km/t.
Men det er altså ikke ladcyklerne, der er problemet; det er byens indretning. Hvis der ikke er plads nok til ladcyklerne, må vi sørge for, at der bliver plads til dem.