Lynetteholmen glemmer cyklen
Set med cykeløjne er Lynetteholmen en ommer. Det mener Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til det store byudviklingsprojekt i København.
”Det er meget tydeligt, at projektet er tegnet med de store bil-briller på. Der bruges milliarder på bilernes adgang til og fra bydelen, mens der bruges peanuts på cyklerne. Synet på transport hører hjemme i det 20. århundrede. Man burde bruge langt flere penge på cyklismen i Lynetteholmen, når man tænker på trængselsudfordringerne, klimakrisen og borgernes ønsker til en god by,” siger Cyklistforbundets direktør Kenneth Øhrberg Krag.
Cyklistforbundet har indsendt høringssvar i forbindelse med en strategisk miljøvurdering af projektet, hvor man bygger en kunstig ø i København.
Ifølge forbundet viser tallene med al tydelighed, at man underprioriterer cykling.
”Der er fx afsat 150 mio. kr. til en cykelforbindelse mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen og med forventning om, at kommunen også vil lægge 150 millioner, altså 300 millioner kroner i alt. Det har man sat af til en forbindelse, som analyser viser vil koste mindst 500 millioner kroner. Den er altså allerede underfinansieret på papiret. Og her taler vi kun om én forbindelse mellem Lynetteholm og resten af byen, hvor der burde være mange flere på tegnebrættet, der vel at mærke også var finansierede.
Til sammenligning kommer Østlig Ringvej uden om Amager Strand til at koste mellem 19,7 og 25,1 milliarder kroner. Det er dybt problematisk, at man bruger så få penge på den samfundsøkonomisk set mest rentable transportform – cyklen,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Byg en tunnel
Ovenstående cykelforbindelse er endda en ikke særlig god en, nemlig en bro. Cyklistforbundet frygter, at man ender med at bygge en eller to cykelbroer til Lynetteholmen i stedet for mange tunneller, som der faktisk vil være behov for.
”Der er jo ikke sat de nødvendige penge af til tunneller. Hvis man vælger bro i stedet for tunnel, vil der være lange perioder i løbet af dagen, hvor man ikke kan cykle over havnen, fordi broen er oppe, når der kommer skibe. Den kan være oppe helt op til 22 minutter ad gangen og i nogle perioder ganske ofte. Det er helt uholdbart for folk, der cykler til arbejde, og vil betyde, at mange helt dropper at cykle den vej," siger Kenneth Øhrberg Krag.
Cyklistforbundet undrer sig desuden over, at over 2/3 af en hovedforbindelse mellem Københavns hjerte og et af Danmarks største byudviklingsprojekter i det 21. århundrede forventes finansieret kommunalt. Cyklistbundet peger på det usandsynlige i, at et tilsvarende motorvejsprojekt fik 1/3 finansiering af staten, mens kommunerne selv måtte finde resten af finansieringen.
”Det ville man aldrig gøre, og jeg nægter at tro, at cykling for københavnere er mindre vigtig end biltrafik," siger Kenneth Øhrberg Krag.