Case: Cykelbroer skaber fremkommelighed
De seneste ti år har Danmark fået en række forskellige broer, som har været med til at forbedre fremkommeligheden for cyklister væsentligt og fremme cykelandelen lokalt.
En af broerne, der har gjort en markant forskel, er Bryggebroen ved Fisketorvet i København. Broen blev anlagt i 2006 og fik i 2014 en niveaufri tilslutning i form af Cykelslangen, så den i dag udgør en hurtig og sammenhængende cykelforbindelse imellem Islands Brygge og Vesterbro. Færdiggørelsen af genvejen resulterede i et anseeligt trafikspring: I 2012 kørte 11.000 cyklister over broen hver dag. Det tal er steget til over 14.000 om dagen.
Ligeledes blev Byens Bro i Odense indviet i maj 2015. Broen, der er bygget over baneterrænet, forbinder byområderne nord og syd for jernbanen og forventes at koste 116 mio. kr. Byens Bro er et eksempel på, hvordan kommunerne investerer seriøst i forbedret fremkommelighed for cyklister.
Case: Farumruten får flere i sadlen
På Farumruten, der forbinder Furesø, Gladsaxe og Københavns kommuner, er antallet af cykelpendlere steget med 52 pct., siden ruten blev indviet i 2013. Af disse nye cykelpendlere er 21 pct. nye på ruten, mens 79 pct. i større eller mindre grad benyttede ruten før indvielsen. Evalueringen af Farumruten viser endvidere, at hver fjerde af de nye brugere på ruten tidligere var bilister.
Case: Øget pendling med supercykelsti i Albertslund
I Albertslund Kommune har to nye supercykelstier ført til en øget grad af cykelpendling i kommunen, viser en undersøgelse. Supercykelstiernes brugere er især blevet mere tilfredse med den oplevede tryghed og fremkommelighed, viser 1.000 stopinterviews før og efter åbningen af supercykelstierne.