Cyklistforbundet Mener:
Cyklen er meget mere end et transportmiddel
Vi skal udnytte cyklens enorme potentialer for at løfte store samfundsmæssige udfordringer så som udfordret folkesundhed, stigende trængsel og ønsket om menneskevenlige byer. Cyklen skal inddrages som redskab for sundhedsfremme og grøn omstilling og skal prioriteres som sådan i investeringer og planlægning.
Vedtaget af Cyklistforbundets hovedbestyrelse, 21. februar 2025 | Hent i PDF
Vi bryster os af at være Cykellandet Danmark. Men fakta er, at børn og voksne cykler stadig mindre og kører stadig mere i bil. Det betyder, at vi som samfund går glip af de enorme samfundsmæssige gevinster, der er ved sund og aktiv transport i hverdagen.
Det er mere nødvendigt end nogensinde før, at vi vender udviklingen, så flere cykler mere. Alt for mange danskere dør for tidligt på grund af inaktiv livsstil. Vores veje i og omkring byerne er ved at sande til i bilkøer og biltrængsel. Vores verden er truet af massive, globale klimaudfordringer.
Men en stærk cykelkultur og gode og trygge rammer for cykling kommer ikke af sig selv. Det kommer som resultat af visionære politiske prioriteringer, der understøtter de personlige transportvalg i hverdagen.
Syddansk Universitet har i en stor undersøgelse påvist et enormt potentiale for at få flere til at cykle mere. Knapt 700.000 danskere cykler ikke til arbejde eller uddannelse, selv om de bor inden for afstande, som passer til henholdsvis en traditionel cykel (1-5 km) eller en elcykel (6-15 km).
Vi skal som samfund prioritere hverdagscykling i investeringer, mobilitetsplanlægning, byplanlægning og arbejdet med sundhedsfremme og grøn omstilling. Vi skal gå fra gode intentioner til konkret handling baseret på data og viden, som dokumenterer de mange fordele for den enkelte og samfundet ved, at flere cykler mere.
Vi skal prioritere cyklen som et centralt og ligeværdigt transportmiddel på linje med for eksempel bilen. Vi skal bekæmpe mobilitetsfattigdom forstået som manglende eller dårlig adgang til transportmuligheder for mennesker uden bil til arbejde, uddannelse, sundhedspleje og andre nødvendige aktiviteter.