Cyklistforbundet mener:
Cykelfremme via økonomiske incitamenter
Der er store samfundsøkonomiske gevinster at høste, hvis flere cykler mere i hverdagen. Ændringer i skattelovgivningen bør bruges målrettet til at gøre det mere attraktivt at vælge cyklen – fx bør reglerne for bruttolønsordningen ændres, så det bliver muligt at købe, lease eller abonnere på en cykel på samme vilkår, som man kan få en telefon, et avisabonnement eller et fitnessabonnement.
Vedtaget af Cyklistforbundets hovedbestyrelse, 24. august 2024 | Hent i PDF
Danmark er et af de få lande i EU, som ikke har målrettede skatteinitiativer for at fremme cyklismen. I Sverige, Holland, Tyskland, Malta og andre lande er skattelovgivningen taget i brug for at fremme cyklismen – for eksempel en bruttolønsordning i Sverige eller nedsat moms i Portugal. I den danske skattelovgivning er der intet incitament hverken for den ansatte eller arbejdsgiveren til at fremme brugen af cykler frem for andre transportmidler. Heller ikke selv om fordelene ved, at flere cykler mere, er enorme.
En analyse fra Dansk Industri viser, at vi som land får en samfundsøkonomisk sundhedsgevinst på 2,5 milliarder kroner, hvis vi cykler blot 10 % mere, end vi gør i dag. Også tal fra Transportministeriet viser, at vi bliver rigere, når vi cykler. Den samfundsmæssige gevinst ved at erstatte en km i bil med en km på cykel er på 8,39 kroner. For elcykler er beløbet 5,36 kr. per km. Det skyldes bl.a., at øget fysisk aktivitet giver besparelse på det offentlige sundhedsbudget, men også at trængslen på vejene reduceres, når flere vælger bilen fra og cyklen til.
Desuden koster trængsel på vejene ifølge Dansk Industri samfundet over 30 milliarder kr. årligt, og også derfor er der brug for at flytte bilister over på cykel.
Virksomheder har kig på cyklen
I virksomhederne og på de offentlige arbejdspladser er der i dag en stigende bevidsthed om cyklen som et vigtigt bidrag til øget medarbejdersundhed og CO2-neutralitet. For eksempel har Aarhus Kommune et mål om at blive CO2-neutral i 2030. Derfor vil kommunen gerne købe et stort antal af elcykler til brug for medarbejdertransport i arbejdstiden.
Det vil både kunne reducere antallet af biler i Aarhus Kommune og reducere antallet af kørte km i egne biler betragteligt, hvis ture under 20 km køres på elcykel. En fjerdedel af alt kørende personale i kommunen tilkendegiver i en transportvaneundersøgelse, at de ville overveje at bruge en elcykel, som arbejdspladsen stiller til rådighed, hvis det er muligt at starte og slutte arbejdsdagen hjemmefra. Derfor ærgrer det kommunen, at skattereglerne spænder ben for, at transporten kan blive mere bæredygtig.