Generelt er Cyklistforbundet positive overfor mere metro. En veludbygget metro betyder, at cyklister også har et alternativ på udfordrende dage. En god cykelby er således også en by, der giver cyklister alternativer i de tilfælde, hvor cyklen ikke slår til.
Cykelparkering
Særligt vigtigt for Cyklistforbundet er, at cykelparkeringen på de nye stationer bliver i den absolutte verdenselite. Vi ved fra succesfulde stationer i Danmark, men især også Holland, at det er muligt at få tusindvis af cyklister til at benytte cykelparkering, hvis denne er placeret meget tæt på perronerne, er overdækket, føles sikker at opholde sig i og nem at overskue.
Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, og vedblive interesseret i, hvordan netop metrobrugerne foretrækker cykelparkering. Et hovedprincip for cykelparkering er altid, at parkeringen skal placeres inden metronedgangen, og ikke efter, så cyklisterne ikke skal gå en omvej for at komme til metroen.
Illustration: Gottlieb Paludan Arkitekters bud på nemt tilgængelig cykelparkering ved fremtidige metrostationer.