Hvorfor skal der være så mange biler i København, Frank?
Der kommer flere og flere biler i Hovedstaden og mere trængsel. CYKLISTER har interviewet overborgmesteren om biler og vilkår for cyklister i København.
Af Jørgen Schlosser og Emil Maj Christensen.
Artiklen er fra magasinet CYKLISTER JANUAR 2020.
Hvorfor skal der være så mange biler i København, og mener du, at der er det rigtige antal biler i København?
- For mig at se skal der ikke være flere biler i København - og det er faktisk lidt af en øvelse, al den stund at byen vokser, og der kommer flere biler. Det er derfor, vi knokler for at give gode alternativer til at køre i bil. I min bog er det rimeligt, at vi gør det let at leve i byen uden bil, før vi kræver, at folk lader bilen stå. Det er derfor, vi bygger metro, anlægger kilometervis af cykelstier og arbejder med at analysere, hvor i byen vi kan give fodgængere, cykler og el-biler en forlomme og lukke for fossile biler.
Hvorfor ikke indskrænke bilernes areal i byen, når nu Cityringen er indviet – håbet er vel, at bilister overføres til offentlig transport?
- Det arbejder vi også med. Vi er ved at få analyseret, hvor i byen vi kan begrænse trafik for fossile biler – men uden at trafikken i byen bryder totalt sammen. Det skal stadig være muligt at komme rundt i byen i bil, hvis det er nødvendigt. Men det er klart, at mange ture rundt i byen nu vil kunne klares hurtigst og behageligst i den nye metro, så behovet for bil i nærheden af stationerne er faldende.