Ingen reel vilje til at begrænse biltrafik
Cyklistforbundets formand i København, Erik Hjulmand, er skuffet over overborgmesterens svar.
Af Erik Hjulmand.
Artiklen er fra magasinet CYKLISTER januar 2020.
Overordnet set sidder jeg tilbage med en stor skuffelse over nogle defensive og meget lidt visionære svar. De signalerer ingen reel vilje til at begrænse biltrafikken.
Når jeg bruger ordet "defensiv" er det udtryk for, at netop satsningen på metro og cykelbroer over havnen betyder, at der ikke tages arealer fra bilisterne, der derfor kan boltre sig uhindret videre på de københavnske gader og dermed gøre chancerne for at København bliver CO2-neutral i 2030 endnu mere illusoriske. Cykelbroerne er en velkommen gave til cyklisterne, mens det er urealistisk, at Metro Cityringen andet end meget marginalt fjerner biltrafik. I bedste fald kan Cityringen begrænse stigningstakten i biltrafikken, når flere bosætter sig i København.
Nu, hvor der er åbnet/besluttet i alt fire metrolinjer, bør de næste investeringer i kollektiv trafik i København og omegn ske i form af letbane eller højklasset bustrafik i eget tracé, så der ad denne vej kan sættes en prop i stigningen i antallet af biler i København. Tør Frank Jensen det?