Cykelkonference på Christiansborg. Fra venstre er det formand for Folketingets transportudvalg, Rasmus Prehn, direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, enhedschef i Sundhedsstyrelsen, Niels Sandø Pedersen, og landechef for Novo Nordisk Danmark, Jeppe Theisen.
Danmark fortjener en cykelrevolution
Det forekommer sjældent, at effektive løsninger på store samfundsproblemer får lov at ligge ubenyttede hen i ret lang tid. Men det gælder ikke cyklen. Den bliver overset.
Af Rasmus Prehn (S), formand for Folketingets transportudvalg og Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet. Kronik bragt i Politiken i anledning af cykelkonference på Christiansborg.
Det forekommer sjældent, at effektive løsninger på store samfundsproblemer får lov at ligge ubenyttede hen i ret lang tid. Mangler der arbejdskraft hæves pensionsalderen, skatten sættes ned, og helligdage afskaffes. Når det er usundt at ryge, forbydes rygning mange steder, og der sættes massivt ind med kampagner. Og sker der for mange uheld i trafikken, indføres der krav om sikkerhedssele, promillegrænse for alkohol, og hastigheden sættes ned.
Alligevel har vi en løsning, der øger folkesundheden og reducerer antallet af borgere, der får kræft, diabetes 2 og hjerte-kar-sygdomme. En løsning, der kan nedbringe antallet af sygedage, spare både samfundet og det private erhvervsliv mange penge og i øvrigt øge arbejdsudbuddet. En løsning, der kan reducere trængslen på vejene mærkbart. En løsning, der kan nedbringe partikeludledningen og luftforureningen i byerne. Og en løsning, der vil give et mærkbart bidrag til nedbringelsen af CO2: Løsningen er mere cykling. Alligevel indføres der ingen effektive tiltag for at øge antallet af cyklede kilometer i Danmark. Og når der vedtages investeringsplaner for fremtidens infrastruktur og transport, er det ikke ligefrem offensivt, hvad der gøres for at fremme cyklismen. Til trods for, at 31 private og offentlige aktører i 2022 på Cykeltopmødet i København skrev under på ’cykeldeklarationen’, der forpligter til 20 procents vækst i cykling frem mod 2030.
Derfor siger vi: Danmark fortjener en cykelrevolution. Og det kan faktisk kun gå for langsomt. 26. september afholder Cyklistforbundet sammen med Folketingets Transportudvalg en stor Cykelpolitisk konference på Christiansborg, hvor diverse eksperter, aktører og politikere på området samles for at tænke nyt og visionært. Som optakt til konferencen vil vi gerne fremlægge en række fakta, der fortæller, hvor vigtig og relevant cykling er, hvis nogle af tidens allerstørste samfundsproblemer skal løses hurtigt og effektivt. Ligesom vi gerne vil skitsere nogle konkrete ideer til at fremme cyklismen.