Bikeability - hvad gør byer cykelvenlige?
Forskningsprojektet Bikeability havde fokus på, hvad der gør byer cykelvenlige, og hvad der får danskerne til i højere grad at vælge cyklen.
Den 29. januar 2014 blev der sat punktum for forskningsprojektet Bikeability, som over fire år undersøgte, hvordan vi kan få danskerne til at cykle mere og længere. Forskningsprojektet blev afsluttet med en konference på Christiansborg, hvor 230 forskere, politikere og kommunale trafikplanlæggere diskuterede fremtidens cykelplanlægning.
Projektet tog udgangspunkt i behovet for nye investeringer og undersøgte spørgsmål som: Hvordan gør vi byer cykelvenlige? Hvordan forbedrer vi byrum og cykelinfrastruktur, så flere lader bilen stå til fordel for cyklen? Hvordan giver vi dem, der allerede cykler, en endnu bedre oplevelse?
Overordnet set fokuserede Bikeability på fire parametre, der kan have indflydelse på byboernes cykelvaner:
-
Sociale, kulturelle og demografiske ændringer
-
Ændringer i byens struktur, fx befolkningstætheden samt antallet og placering af cykelstier
-
Forbedringer af infrastrukturen, fx nye cykelbroer, forbedret belægning og belysning samt færre steder, hvor der skal stoppes
-
Forskellige strategier for planlægning og design af bydele og cykelruter
Bikeability blev i årene 2010-2014 gennemført som et samarbejde mellem universiteter i Danmark og Holland. Projektet blev støttet af Det Strategiske Forskningsråd med deltagelse af Københavns Universitet, DTU, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Delft Tekniske Universitet. Cyklistforbundet varetog sammen med Kræftens Bekæmpelse populærformidlingen af forskningsresultaterne.
Læs om projektet og resultaterne
På denne side finder du en video, der sammenfatter projektet, præsentation af forskningsresultater, en afsluttende artikel offentliggjort i Tidsskriftet Trafik og Veje maj 2014 samt fakta om projektet.